Berita

Cadang wajib guru baru di pedalaman

BALIK PULAU: Kementerian Pelajaran bercadang mewajibkan guru baru untuk bertugas di pedalaman selama tiga tahun bagi memberi pengalaman serta pendedahan kepada mereka mengenai keperitan bertugas sebagai pendidik.

Baca selanjutnya…

Perkasa BI Tahun Satu

JERTIH: Kerajaan akan memperkenalkan kurikulum baru bahasa Inggeris kepada murid Tahun Satu mulai tahun depan dalam usaha memperkasakan penguasaan bahasa itu di kalangan murid di negara ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Baca selanjutnya…

Kementerian perjelas tiada kes lebihan guru

KEMENTERIAN Pelajaran ingin merujuk kepada surat bertajuk ‘Lebihan pendidik tidak patut berlaku’ yang disiarkan ruangan ini 4 Januari lalu. Untuk makluman, pada Januari 2010, dianggarkan wujud kekurangan sebanyak 11,238 guru di sekolah menengah selepas mengambil kira penempatan calon…

Baca selanjutnya…

20 sekolah hebat

PUTRAJAYA: Misi mengangkat sekolah negara ini ke taraf dunia bermula semalam dengan pemilihan kumpulan pertama 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) yang menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan.

Baca selanjutnya…

Kajian Perlu Dilakukan Jika Mahu Perkenal Yuran Peperiksaan

Kementerian Pelajaran merujuk surat Rayat prihatin, Kedah dalam ruangan ini 11 Januari lalu bertajuk “Calon PMR, SPM wajar dikenakan yuran’.

Baca selanjutnya…

1,473 calon berjaya sertai KPLI sesi 2010

KUALA LUMPUR: Hanya 1,473 calon daripada kira-kira 60,000 permohonan graduan di seluruh negara, terpilih untuk memasuki Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) Ambilan Januari 2010.

Baca selanjutnya…

Pertimbang guru DG41 menjawat jawatan Penolong Kanan

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat “LALAK LILA, Sungai Petani, Kedah”, Kedah dalam ruangan Surat Kepada Pengarang dalam akhbar Berita Harian bertarikh 7 Januari 2010.

Baca selanjutnya…

Pengambilan Tak Selaras Punca Lebihan Guru & Lantikan Guru Lepasan Ijazah Ikut Kekosongan

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat dalam ruangan Surat Kepada Pengarang dalam akhbar Berita Harian bertarikh 31 Disember 2009 & 3 Januari 2010 

Baca selanjutnya…

ATASI MASALAH LEBIHAN GURU

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk dan mengucapkan terima kasih kepada Surat Pembaca “ Lee Nyan, Langkawi Kedah” dalam ruangan Surat kepada Pengarang – Utusan Malaysia bertarikh 6 Januari 2010 – ATASI MASALAH LEBIHAN GURU.

Baca selanjutnya…

Murid prasekolah naik 87% pada 2012

KUALA LUMPUR 2 Nov. – Kerajaan menyasarkan peningkatan 87 peratus pendaftaran kanak-kanak prasekolah kepada 447,556 murid pada 2012 berbanding 342,706 murid pada tahun ini.

Baca selanjutnya…

Wujud jawatan pembantu guru

KUALA LUMPUR 21 Jun – Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mencadangkan supaya kerajaan mewujudkan jawatan pembantu guru di sekolah-sekolah bagi menjalankan tugas sosial terhadap pelajar yang sebelum ini terpaksa dilaksanakan guru-guru sendiri.

Baca selanjutnya…

Kementerian tambah elaun guru pedalaman

KEMENTERIAN Pelajaran mengkaji menambah elaun guru di kawasan pedalaman kepada lima kategori, berbanding hanya tiga ketika ini selepas mengambil kira kesusahan dan kepayahan dialami mereka.

Baca selanjutnya…

SPM had 10 subjek

SEREMBAN: Mulai tahun depan, calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil maksimum 10 mata pelajaran, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Baca selanjutnya…

Tidak lagi bergantung 100% peperiksaan – TPM

KUALA LUMPUR 18 April – Sistem pendidikan negara bakal melalui transformasi penting tahun depan apabila tidak lagi bergantung 100 peratus kepada peperiksaan bagi menentukan gred pelajar.

Baca selanjutnya…

Guru asrama sepenuh masa

MASALAH disiplin di kalangan pelajar bukan isu baru. Seminar dan konvensyen mengenai disiplin sudah banyak kali diadakan bagi merumus serta mencari pendekatan terbaik menangani gejala ini. Masyarakat juga turut memberi pandangan dan cadangan melalui media mengenai isu disiplin.

Baca selanjutnya…


‘Guna bahasa ibunda di sekolah rendah’

KOTA BHARU: Kerajaan disaran mencontohi sekolah aliran Cina yang menggunakan bahasa ibunda dalam pengajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah, sebelum bahasa Inggeris dijadikan bahasa penghantar dua subjek itu pada peringkat menengah.

Baca selanjutnya…

Ajar Sains, Matematik dalam BM – Rahman

KUCHING 12 Nov. – Tun Abdul Rahman Yaakob berkata kedudukan Bahasa Malaysia (BM) akan terus terpinggir sekiranya subjek Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Inggeris (BI).

Baca selanjutnya…

23 Respons

  1. Assalamualaikum. Buat ingatan adikku. Masih belum terputus silaturrahim antara kita..Kak Gayah dari Kuala Krai Kelantan .Apa khabar mak dan abah?

  2. goood
    i understand it

  3. saya suka dengan apa yg diberikan

  4. hahahahahahahaahhahahahhaha

  5. amalan berjimat cermat perlu dipupuk sejak kecil lagi. someone give me idea . huhu~

  6. besy juga kalau cari2 maklumat nie

  7. mana saya boleh dapat sumber berkaitan dgn tabiat membaca??penting utk kajian kolokium tahun hadapan

  8. salam en mazlan….berkaitan dengan kes penderaan kanak-kanak….di mana boleh sy dptkan maklumat yg bnyk yer ttg topik penderaan kanak-kanak ini?tq..

  9. thankyou!!!
    my bahasa malay teacher want us to find the malay composition ~~
    i have found it long time!!!

  10. bagus betul karangan ni

  11. klu bley sy nk cntoh2 soaln PMR thun yg sdah2 sbb boleh wat revision ataw kjian..

  12. kenapa sehingga kini masalah-masalah remaja masih belum dapat diatasi?bagaimanakah,siapakah yang boleh membantunya???? isu2 ini semakin hangat seperti yang kita tahu..

  13. sambutan mender tiger legend??????

  14. student je ke yang nak dapat info??cikgu taknak????

  15. blaja la dulu yer sayang………..tengok televisyen banyak2b pon rosak mata gakkkkk……….tengok aku dah r power speak dah 600.hukhuk

  16. Salam, teruskan usaha saudara. Saya tidak mengajar bahasa melayu, tapi blog saudara ini akan saya sebar-sebarkan pada pelajar saya. Pasti mmbantu mereka.

  17. 11 oktober yang lalu telah berlangsung dinner OE untuk sambutan 125 tahun.

  18. saya ingin mencari keratan-keratan akhbar yang berkaitan dengan kes pembuangan bayi di malaysia

  19. Cikgu mazlan adakah guru dari malacca high school?

  20. salam petang khamis encik mazlan itu..

    me tumpang lalu jer..

  21. Kita sama2 memanfaatkan pengalaman dan ilmu yang dimiliki. Tidak selamanya seorang guru itu berada di atas, mungkin untuk sesuatu ilmu ttp tidak ilmu yang lain dan tegur-menegur secara berhikmah harus dua hala bak kata Imam Syafie,

    Jika aku menyebutkan argumentasi pada kamu sementara akal kamu tidak menerima terhadap argumentasi yang aku sampaikan, maka jangan diterima argumentasi itu, karena akal itu pasti menerima kebenaran.
    (Prof Ali Fikri 2003 dari Kisah2 Para Imam Mazhab)

  22. Dengan kudrat yang diiizinkan-Nya, Insya Allah saya akan memurnikan lagi pautan-pautan yang disenaraikan supaya lebih memanfaatkan kepada semua pembaca. Sememangnya tema utama blog saya itu ialah pendidikan, lantaran itu ianya menjurus ke arah pembentukan intelek, sahsiah dan nilai-nilai. Lantaran itu penciptaan blog atau laman web seumpamanya bertujuan untuk perkongsian ilmu, maklumat dan perkara-perkara yang difikirkan enak untuk diketengahkan dalam era kini. Akhirnya saya menyanjungi Cikgu sebagai sifu saya yang telah banyak memberi bimbingan dan tunjukajar kepada saya. Tidak saya lupa jasa baik Cikgu.

  23. Tahniah atas usaha gigih sehingga membuahkan hasil yang begitu lumayan. Saya amat gembira menatapi dan melayarinya. Moga link UPSR, PMR dan SPM itu dapat anak2 saya manafaatkan. Saya ada komen semalam ripanya bukan disini ttp sekadar membalas komen Mazlan di blog Pendidikan Komputer.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 42 other followers

%d bloggers like this: