Masalah remaja lari dari rumah semakin berleluasa

Remaja lari dari rumah merupakan satu masalah yang baru di kalangan masyarakat kita hari ini. Masalah ini menjadi satu gejala yang begitu sukar untuk dibendung malah semakin berleluasa di kalangan anak-anak mahupun pelajar sekolah. Walaupun pelbagai langkah telah diusahakan oleh pihak-pihak tertentu namun masalah ini tetap berlaku.

Terdapat pelbagai punca yang membawa kepada berlakunya masalah ini. Antaranya ialah terpengaruh dengan rakan sebaya. Kebanyakan pelajar terikut-ikut dengan perangai rakan karib mereka. Seandainya rakan mereka suka berfoya-foya mala mereka cukup mudah untuk turut berfoya-foya bersama rakan-rakan tanpa memikirkan kesan baik dan buruknya. Rakan karib yang sering pulang lewat alan mempengamhi mereka untuk turut pulang lewat. Begitu juga sekiranya rakan karibnya lari dari rumah mereka alan mengikutinya. Justeru, mereka akan berasa seronok dan tidak lagi mahu pulang ke rumah ibu bapa mereka. Terdapat juga segelintir daripada mereka yang mulai bekerja dan memulakan penghidupan barn dengan bekerja sendiri. Perkara yang paling mengecewakan apabila ada anak gadis yang terlibat dengan gejala lari dari rumah ini.

Antara punca lain berlakunya gejala ini ialah kurangnya pegangan agama di kalangan mereka yang terlibat. Agama memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengajar seseorang itu menjadi nanusia yang berguna. Agama Islam khususnya, melarang penganutnya mengingkari dan meninggalkan ibu bapa sewenang-wenangnya. Sebaliknya, apabila seseorang itu mengabaikan ajaran agama alan menyebabkan mereka lebih terdedah kepada pengaruh luar sehingga terjebak kepada masalah lari dari rumah. Sesetengah ibu bapa yang tidak mempunyai pegangan agama gagal mendidik anak mereka mentaati ajaran agama, justeru apabila berlaku masalah ini, mereka begitu mudah meninggalkan keluarga mereka.

Selain daripada itu, remaja lari dari rumah berlaku akibat keretakan sesebuah rumah tangga yang dibina sekian lama. Apabila berlaku pertelingkahan dan pergaduhan antara ibu dan bapa menyebabkan anak-anak mereka alan berasa bosan. Perseteruan antara ibu bapa yang membawa perceraian juga merupakan punca utama berlakunya kes anak-anak lari dari rumah. Apabila ibu atau bapa mengabaikan tanggungjawab untuk memelihara anak-anak mereka ini alan menyebabkan anak-anak akan berasa diri mereka tersisih. Mereka cuba untuk mencari hiburan dan ketenangan. Jika tindakan lari dari rumah mampu memberikan ketenangan dan kebahagiaan dalam diri maka mereka sanggup melakukannya. Golongan ini sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai kebahagiaan dalam hidup mereka.

Sesetengah keluarga mempunyai saiz rumah yang terlalu kecil. Hal ini menyebabkan rumah mereka terlalu sempit. Kadang-kadang remaja lelaki terpaksa tidur di ruang tamu. Bilik-bilik lain dihuni oleh ibu bapa dan anak perempuan. Lama-kelamaan timbul rasa bosan di hati mereka. Mereka alan mencari rumah lain yang mampu memberikan keselesaan untuk mereka. Akhirnya jika ada rakan- rakan yang mengambil tindakan lari dari rumah untuk tinggal di rumah yang lebih selesa mala mereka alan mengikutnya.

Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat juga keluarga yang amat miskin. Remaja yang sering keputusan duit alan cuba mencari kemewahan dengan mencari pekerjaan. Mereka sanggup bekerja di mana sahaja walaupun dengan tangga gaji yang rendah. Hal ini kerana mereka ingin menikmati kemewahan. Oleh itu, jika ibu bapa gagal memberikan kemewahan, remaja itu alan mengambil tindakan lari dari rumah sebagai jalan penyelesaian.

Gejala ini boleh ditangani jika semua pihak mengambil inisiatif dengan bersungguh-sungguh. Antaranya ialah ibu bapa hams memastikan pergaulan anak-anak mereka agar tidal melampaui batas.. Seandainya anak-anak mereka berkawan dengan rakan yang dicurigai, ibu bapa hams bijak menasihati anak-anak mereka supaya menjauhi rakan sebaya sebegini.

Selain daripada itu, ibu bapa juga harus meningkatkan pemahaman terhadap amalan agama. Hal ini kerana apabila seluruh keluarga teat kepada perintah agama, mereka takut untuk melakukan kesalahan dan kejahatan. Hal ini kerana setiap perlakuan yang menyalahi ajaran agama akan mendapat dosa. Justeru, anak-anak yang dididik dengan ajaran agama akan dapat menghindari diri mereka daripada tindakan nekad tersebut.

Pihak berkuasa, khususnya pihak polis boleh menangkap remaja-remaja yang lari dari rumah. Seandainya terdapat ibu bapa yang membuat aduan di balai polis, mereka harus menyelesaikan dan mencari’ maklumat bagi menangani masalah ini dengan segera. Tindakan berlengah-lengah alan menambahkan kebuntuan bagi menyelesaikan masalah ini. Tindakan menangkap dan menjatuhkan hukuman dirasakan mampu menyelesaikan masalah ini dengan baik.

Oleh itu, gejala remaja lari dari rumah ini dapat dibendung jika semua pihak memai peranan masing-masing. Sikap menyalahkan orang lain dianggap gagal menangani masalah ini. Dengan ini masalah ini dapat diatasi, gejalaitu tidak akan berleluasa di kalangan remaja masa kini.

About these ads

36 Respons

  1. parents nowadays are just looking at their childrens’ academic progress eventhough these childrens are damn good in football or street dance.just because these interests don’t have a clear profession in malaysia,parents just ignore their kids’ real talent.parents must realise that they are making a huge mistake that is causing teens run away from their home.I wonder they can actually realise teens’ feelings…..=o

  2. remaja lari dari rumah tidak patut dijadikan amalan oleh remaja sekarang.Jangan sampai remaja sekarang rosak.Apa yang ibu bapa lakukan adalah terbaik untuk anak mereka.Jangan persalahkan agama.Ibu bapa yang mengajar anak mereka mengikut suruhan agama islam adalah sebaik-baik ibu bapa.

  3. i like this essey .. hope teenagers nowadays can think carefully before take any action of run away from home.. cause you are trouble yourself..
    always remember ..no others place is better for us except with mom and dad..

  4. GOOD BYYYEEE MAAALLLLAAAYYYSSIIAAA U STINK

  5. Alhamdulilah lega hati…. Aku runaway from home tahun 1993 umur aku 13. Sebab Abah garang nak mampus… Family aku kuat mengamalkan pantang larang n obsessed, fanatic, extreme Muslim. Ni xbuleh itu xbuleh kaper lah… Tinggal kawasan MELAYU x gune…. Nasib aku ade keluarga angkat MAT SALLEH yg bela aku dari umur 13 sampai aku dah kawin…..

    I’m a still a Muslim…. Frm Canada

  6. insf2 lar.. jgn ssh kn mak ayah lg… diorg jge kiter dri kcl lg… diorg mrh or kong2 kiter bkan sbb bnci… tp sbb mreka syg kiter….

  7. insf2 lar….jangn sush kn mak ayah…diorg jge kita dri kcil lg…diorg mrh… dorg kong2…bkn diorg bnci kiter …tp sbb syg lar diorg bt mcm nii…….

  8. kena dngan aku….huu…insf2.. syg mak ayah…..

  9. Hi would you mind stating which blog platform you’re using? I’m looking to start my own blog soon but I’m having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  10. Btw, i like your essay~ well written, except for your spelling mistakes..but overall!! nice essay.. =) might be helpful for my coming exam.. doakan saye dapat atleast ‘B’ for my bahasa melayu A level!! =D thanks..

  11. seperti yang dikatakan dalam ‘essay’ di atas. semua sepatutnya memainkan peranan penting. Agama Islam merupakan salah satu jalan yang tebaik untuk menghindari gejala ini. cuba bayangkan kalau keluarga tersebut penuh dengan ketaatan dan keinsafan terhadap Allah. apakan masalah Rumah tangga, tergengaruh, membalas dendam pada ibubapa, dan gilakan kemewahan ini akan terjadi?? dalam pandangan saya, Apa sja hal2 yang menyebabkan gejala “Lari dari rumah” ini berpunca daripada kurangnya Ajaran2 yang bermaanfat seperti Islam dan lainnya. Hal2 sebegini lah yang membawa kepada kurangnya perasan gembira dan bahagia di hati remaja. jadi persoalan kepada kamu3 yang sudah berkeluarga, cukup sudah kah kebahagian dan ajaran yang kamu berikan kepada anak kamu?? wahaii..ibu bapa diluar sana..jgn lah mementingkan diri sendiri..kami memerlukan sokongan mu..tolonglah mengerti.jangan kan menyanang sja di dunia ani. sadang2 bescandal..! adang2 bekelaie sja! -.-“

  12. x sume anggapan terhadap remaja btul…kadang kala remaja tidak boleh diprsalahkan sebulat-bulatnya..

  13. aq prnh trpk jgak law aq lri dri umh,nysal jgak aq sqturi nty…………aq hope korg pown pk sblom brtndk…..

  14. aku asew adew btol jgk why remaje lari dr rumah..dok umah lau knew kongkong kaw2 punye..sape tahan…aku pown ade ase nk b’cinte..nk lalui saat cinte tue sme2 cm kwan2 aku ase…tp ibu bapa trus pndang buruk kt laki tue..pdahal laki tue laa yg byk tlong aku time aku susa..laki yg die egt baek sgt tue pengedar ganja..pnah die pk sal tue…nk anak die nie trus hancur..cm tue???

  15. bayak bersabar yea dik..

  16. entahlah remaja sekarang nie macam macam hal….

  17. aku da tpikir nk lari dari umah ni,,dok umah xda mslh,but aq cian r fmly aq,, cmne r aq nk tmpuh suma ni ek,, lau aq lari nk lari kmana je,, uhh,,tnsen gla~!!

  18. tak perlu laa nak lari dari rumah~~ tak pernah nak fikir dulu sebelum bertindak ke? bila dah susah korang balik rumah mak bapak korang gak kan?

  19. teruklah remaja sekarang nie,susah nak di urus tapi saya taknak lah lari dari sebab hanya buat orang tua
    susah jelah … ish…

  20. di rmah,kawalan ibubapa punya ketat sampai2 susah nak berkawan………….pening

  21. ish….knp nak lari dri rmah nie,kesian ibubapa tau

    http://0.gravatar.com/avatar/27be0a8734aa8cec60f167080767aeac?s=48&d=wavatar&r=G

  22. lari dalam rumah….he3

  23. kasihanilah ibu dan ayah yang telah bersusah payah menjaga kite sejak kecil..bukan senang..

  24. dilarang lari dari rmh

  25. kdg kala remaja bukan sengaja untuk menconteng arang dimuka ibu bapa mereka.
    kdg2 terasa diri mereka dikongkong. namun sebenarnya ibu bapa melakukan apa yang terbaik untuk anak mereka.
    jadi siape yg perlu dipersalahkan dalam hal ini?
    adakah ibu bapa itu sendiri atau remaja yang hanya tahu untuk berseronok?

  26. dia lebih sayng kn kakak saye drpda saye…sye sedar sye x pndi

  27. saya selalu dimarah oleh mak saya kerna klow x buat ape yang disurh mesti marh…dia lebih

  28. Oo…

  29. huu…siap gak hMwoRk sa…..hehe
    tHxx…♥♥^^.,

  30. the essay is pretty good a….

  31. yup..text nie gak,beri input pada aq…hope lbh detail g k…

  32. perbanyakkan lagi isu remaja yang blh mjd tatapan remaja laen….thx this page also help me in settle my homework…hehe

  33. the karangan is good but too much spelling error.

  34. org brkata remaja yg jaht dan segala nya … namun setiap kali ibu ku ada masalh knp aku di makinya.
    aku tidak pernah cuba menghalang hubungan ibu dgn bapa tiri ku namaun aku terpaksa melihat pernipuan demi pernipuan bapa tiri ku…. oh ibu saat aku myatakan perasaan aku kamu ibu kandung ku melemparkan maki hamun dan kata2 kesat kepada ku… air mata ku tidak mampu utk menitis… aku mula mbenci mu ibu….. namun aku sbnrnya myanygi mu ibu… dan sukar nya mulut ku utk nyata kan aku syg pada mu kerana hati ku terlau sakit

  35. x ada org yg pnh pk dan selami perasan remaja … remaja pun nak hidup bahgia…. tekan demi tekan di letak di atas bahu remaja…remaja adalah manusia yg baru ingin mengenali kehidupan ini… di saat remaja lain berbahagia remaja itu lemas, lemas didalam kehidupan yg dikatakan rumah ku neraka ku… remaja itu tiada tmpat bergantung remaja itu myendiri…. terpngir….. mula mengis dan tiba2 jiwa nya meronta ingin dilepaskan setelah sekian lama terperangkap dan bila dia ingin keluar 1 tangan kotor mgajak dia mengenali dunia… dan bermula detik2 kegalan remaja… dan akhirnya remaja itu dipandang hina … disaat remaja itu ingin mgubah hudup masyarak melihat dengn penuh benci dan hina….

  36. Hi~
    Just to notify you had to correct your spelling mistakes.
    You always typed ‘k’ as ‘l’ perhaps your typing speed was too fast and mistyped.
    Many words especially akan and you typed as alan.
    In other words this essay was excellence with punca and langkah given.

    Looking forward to see more essays from you.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers

%d bloggers like this: