Punca-punca dan cara mengatasi kemalangan jalan raya

Assalamualaikum. Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, yang berbahagia Tuan Pegawai Daerah Kubang Pasu, pegawai polis trafik, dan hadirin yang dihormati sekalian. Saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana diberi kesempatan untuk menyampaikan ceramah dalam majlis ini.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Kes kemalangan jalan raya menjelang hari raya semakin meningkat sejak kebelakangan ini. Pada tahun-tahun lepas kadar kemalangan jalan raya pada musim perayaan khususnya Hari Raya Aidilfitri tidak sebanyak pada tahun lepas. Terdapat banyak punca yang menyebabkan berlakunya peningkatan kes kemalangan jalan raya di negara kita.

Antara punca utama kemalangan itu ialah kebanyakan pemandu tidak mempunyai lesen memandu. Sesetengah pemandu juga menggunakan lesen memandu yang palsu. Oleh itu, apabila tidak memiliki lesen yang sah, maka pemandu tersebut sudah semestinya tidak cekap dan tidak biasa memandu kenderaan. Hal ini akan mengakibatkan kemalangan. Setiap pemandu harus mempunyai lesen kenderaan kerana sebelum seseorang itu memperoleh lesen memandu, mereka telah didedahkan dengan teknik pemanduan yang betul. Malah apabila mereka lulus ujian pemanduan barulah mereka dianggap layak memandu kenderaan. Oleh itu seseorang yang masih tidak mempunyai lesen memandu dinasihatkan agar tidak memandu kenderaan di jalan raya.

Selain itu, kebanyakan kes kemalangan jalan raya juga berpunca daripada kecuaian pemandu kenderaan itu sendiri. Ramai pemandu yang memandu dalam keadaan mengantuk. Biasanya keadaan mengantuk ini berlaku ketika tengah hari dan sebelah malam. Mereka yang memandu dalam keadaan mengantuk besar kemungkinan terlelap seketika semasa memandu. Seterusnya mengakibatkan kenderaan mereka terbabas ataupun melanggar kenderaan lain pada arah yang bertentangan. Saya amat berharap agar para pemandu memastikan mereka tidak mengantuk semasa memandu kenderaan mereka. Sekiranya pemandu mengantuk mereka dinasihatkan supaya berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan.

Para hadirin sekalian,

Kemalangan juga boleh berlaku apabila pemandu dalam keadaan mabuk. Kemampuan pemandu untuk mengawal kenderaan mereka akan menjadi berkurangan apabila mereka mabuk. Hal ini kerana mereka memandu dalam keadaan berkhayal. Kenderaan yang dipandu mungkin akan membelok ke kiri dan ke kanan sehingga menyebabkan kemalangan. Lebih malang lagi jika kecuaian pemandu ini melibatkan kemalangan kepada pihak lain. Saya juga berpesan kepada semua hadirin agar tidak sekali-kali memandu dalam keadaan mabuk. Ia bukan sahaja membahayakan nyawa anda malahan pengguna jalan raya yang lain.

Kita seharusnya memandu kenderaan yang sempurna sifatnya. Sebelum memandu kenderaan, kita mesti memeriksa kenderaan kita supaya selamat untuk dipandu. Contohnya, keadaan minyak hitam, brek, bateri, air, dan lampu berada dalam keadaan baik. Terdapat pemandu yang tidak menghiraukan masalah ini. Mereka mengabaikan kesempurnaan kereta mereka. Contohnya, mereka tidak mengganti tayar yang haus. Apabila tayar kita sudah haus, sudah tentu daya cengkaman kenderaan itu akan berkurangan. Hal ini lebih membahayakan ketika hujan kerana sewaktu hujan, cengkaman tayar dengan jalan raya semakin berkurangan. Jelas di sini, tayar yang haus boleh menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Bagi mengatasi masalah ini, pihak polis trafik telah mengadakan pelbagai usaha bagi mengurangkan lagi kadar kemalangan jalan raya. Usaha yang dilakukan nampaknya masih kurang berkesan. Pihak kami sering mengadakan kempen keselamatan jalan raya terutama sempena sambutan hari raya. Hal ini kerana kami telah mendapat maklumat bahawa kejadian kemalangan jalan raya semasa musim perayaan meningkat dengan mendadak berbanding hari-hari lain. Hal ini kerana semua rakyat di Malaysia akan melakukan perjalanan jauh sarna ada pulang ke kampung ataupun pergi melancong. Kempen-kempen yang dilakukan tertumpu di jalan-jalan utama di seluruh negara. Melalui kempen ini sedikit sebanyak dapat memberikan kesedaran kepada pengguna jalan raya.

Pada tahun lepas, Menteri Besar Kedah telah menyertai kempen keselamatan jalan raya. Kempen ini telah diadakan di lebuh raya Bukit Kayu Hitam-Sungai Petani. Ketika beliau berucap, beliau telah menekankan kesedaran kepada para pemandu agar memandu kenderaan mereka dengan cermat. Malah beliau juga turut memberikan baju keselamatan kepada penunggang motosikal. Kempen ini sekurang-kurangnya berjaya memberikan sedikit pengetahuan kepada pengguna jalan raya.

Pihak polis trafik juga telah memasang kamera perangkap kelajuan. Kami telah memasangnya di tempat-tempat yang strategik iaitu kawasan yang biasanya dipandu laju oleh pemilik kenderaan. Jika mereka memandu dengan kelajuan melebihi 110 km sejam, justeru kamera perangkap kelajuan ini akan merakam gambar kereta dan pemandunya. Selepas disemak oleh pegawai kami, dan didapati mereka telah melanggar had kelajuan yang dibenarkan, pihak kami akan menghantar surat sama kepada pemiliknya. Cara ini telah dapat mengurangkan kadar kemalangan jalan raya terutama di Lebuh Raya Utara-Selatan.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Pasukan polis trafik bertugas selama 24 jam di sekitar jalan raya utama di negara ini. Mereka akan memastikan agar pemandu tidak membawa kenderaan mereka dengan laju atau secara berbahaya. Jika para pemandu memandu kenderaan mereka dengan laju, mereka boleh disaman ataupun kenderaan mereka boleh ditahan. Banyak saman telah dikeluarkan oleh pasukan polis trafik melalui cara sebegini terutamanya di sekitar bandaraya Kuala Lumpur, Pulau Pinang, dan di Johor Bahru.

Jelaslah bahawa kemalangan jalan raya sebenarnya berpunca daripada sikap pemandu itu sendiri. Seandainya pemandu itu berhati-hati ketika memandu maka kemalangan jalan raya dapat dikurangkan. Tetapi seandainya pemandu itu masih lagi berdegil dan tidak mematuhi undang-undang jalan raya justeru kadar kemalangan ini akan terus meningkat dari semasa ke semasa. Oleh itu saya berharap agar setiap yang hadir ini menyedari pentingnya kita berhemah semasa memandu di jalan raya. Saya juga berharap perkara ini dapat disebarkan kepada orang lain yang tidak menghadiri majlis ini.

Sebelum saya mengundurkan diri besarlah harapan saya agar kemalangan jalan raya di negara ini dapat dikurangkan. Sekian, terima kasih.

213 Respons

  1. bagussssss sekali , dengan ini saya dapat A dalam ujian pertengahan tahun kali ini

  2. wahhh. . karanagan ini bnyak memberi sedikit sebnyak kesedaran . . terima kasih . . dng blog nie sye dpt idea utk memantapkan lagi karangan spm sye ^^

  3. thankz,.,.,karangan anda m’bantu saya menyiapkan kerja kursus saya yg memerlukan 8buah karangan,.n karangan anda adalah 1 drpdnya,.,.,.,.,.GBU

  4. thankz.,.,.,.,karangan anda m’bntu saya menyiapkan kja kursus saya yg m’merlukan 8 karangan,.,.n karangan anda adlah 1 drpdnya,.,.,.,GBU,.,.

  5. terima kasih kerana membantu saya…. membuat karangan

  6. wahh..bagusnya karangan ni..banyak information..karangan ni sangat membantu..thanks..

  7. tanx coz tolong saya wt karangan……….^_^

  8. hei tahu x wat karangan ucapn

  9. NICE.. ^_^

  10. thankz bantu saya buat karangan…

  11. karangan yang bagus..tapi saya masih x jumpa karangan yang saya cari sedih nyew!!!

  12. maksih!klau sy dpt kedudukan~sy akn panggil tiap-tiap ari dtg sini utk ambik krangan!<3

  13. terima kasih kerana bantu sy dlm karangan ini.. tapi kerja kursus saya blum siap.. banyak lagi nak buat… anyway.,thank you..

  14. salam..err..hai…
    terima kasih byak2 pada tuan pnye ni..sebab daa boleh bantu saya nak buat kje skolah..mula2 start skolah ni..agak blur ket..kje suma jadi x siap..thanks sangat2…:)

  15. assalamualaikum,saya ingin mengucapkan trima ksih kerna membantu saya menyelesaikan masalah?
    bermsksoood kerja skolah
    cikgu sruh wat bku skrap plak

  16. humm agak2 bleh la guna wat buku skrap nanti?
    aduih banyaknya isi:)

  17. saya tak tahu nak buat

  18. tima kasih
    laye saya pun selamat siap karangan saya
    !!!!fuhhh!!

  19. Karangan yang memang bagus

  20. thnx sbb bgi idea owner ;)

  21. karangan jenis kemalangan jalan raya yg byak negeri spot nak naik spm…..

  22. TRIMAS!!!untk kargn awk…saya ambil isi2 karangan yang awak tulis untk membantu karangan saya yg x menarik… =D

  23. krngan ini memng bgus sy suka krng ini ^_^….

  24. mintak2 krangan nie klua trial spm esok <3 !

  25. saya suka cngat essey ny…thanx Q..

  26. hye…ble ajar sya mengarang karangan yang baik ka…

  27. hye…pandai plak ko mengarang kn….ajar sya mengarang karangan ba…..

  28. Terima kasih untuk memberi karangan yang baik dan ia membantu saya untuk menulis dalam peperiksaan saya akan menduduki…!!!

  29. tengkayu..

  30. thnx a lot to this blog coz dh bntu sya siapkan hmewrk PA sya…iya nya sngt2 mmbntu sya dlm mncri isi…thanx…..i likeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee……

  31. bagusnya …karangan kamu ….

  32. thaxxx…krangan nie btul2 bgus..bgussss…bgussss..bgusss…

  33. salam. oklah karangan. saya nak

  34. assalamualikum…hahahaha,,,,cikgu heran dgn sya krna ,,, x prna2x…sya d bri mrkh tggi…krna krgn sya lebih matang x sprti yg hari2x..yg lain…huhuhu….terima kasih ya….L0V3 u karangan <3

  35. huhay,,,trima ksih ,bb bleh m’bntu sya dan my gengs group huhuhuhu….

  36. wat a fantastic…………………………………………………………………………………………………sorry tau kerana saya tiru awak punya karangan ini

  37. bagus lah karangan ni

  38. karangan yg byk m’bntu…thnx a lot!
    n_n

  39. isi-isi karangan ini sangat membantukan saya.saya berharap contoh karangan macam ni akan lagi membantu saya

  40. isi-isi karangan ina sangat 2 membantukan saya.saya berharap contoh2 karangan macam ni akan lagi membantu saya

  41. thanxss…very easy larr..siap gucx omwork akuhh..

  42. good karangan guyz..

  43. i like this karangan……i love this karangan

  44. thank you!!!! you’re essay was very convincing!!!! errr… can i borrow it !!!!

  45. terima kasih !
    karangan nie membantu aku bt lisan. haha

  46. baik..very nice…

  47. Cikgu bagi karangan kemalangan di tuisyen ini banyak susah lah

  48. thnx yuh…krgn ini dapat membantu saya untuk membuat karangan…

  49. saya suka karangan ini

  50. thx…karangan ni byk tlg i….

  51. tq…karangan anda amat membantu saya dalam membuat kerja sekolah..tqvm

  52. terima kasih

  53. karangan ini dah buat saya siap krja.thank you

  54. saya cri x jumpe la..
    karangan cara2 mengelakkan jalan raya..
    ada sapa2 yng boleh membantu saya?

  55. baik…. saya rasa gooodd

  56. terima kasih.sekali lagi kerana menolong kami dlm penulisan ini saya form 3 .dan saya minta tuan tlg karang sebanyak mungkin karangan utk kami.terima kasih

  57. bgos krangn sehingga memecah kan kepale hotak saya menghafal…tapi tahniah kepada anda…takde yg panjang lagi?

  58. terima kasih…karangan ini telah membantu sya dalam menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh cikgu saya…thanks …. saya akan selalu membaca lebih banyak karangan lagi untuk membantu saya dalam ujian UPSR.5A UPSR 2011..amin…hehe

  59. terima kasiah kerana karangan anda sangat membantu saya.Thank you so much.

  60. bagusssssssssss……….!!!!!!!!!!! =) thankz…..

  61. hye . thanx poe kurangan . :))

  62. bila kita tak merubah sikap.. perkara ni tetap akan berlaku, walau sebanyak mana pun langkah bagi mengurangkan statistik kemalangan..

  63. hye……saya dri SMK TONGOD,,,,,,ingin mngucapkan trma ksh kerna tlah mmbrikan krngn yg baik……..THANKS 4 EVER…..

  64. good job..thanks..:-)

  65. terima kasih sebap ini membantu kami dalam penulisan esei terutama dalam pengajian am

  66. very easy lah….thanks

  67. salam…i got it…thanks a lot..
    myb,dis essay can help me in stpm dis year..
    thanks once again..

  68. salam…yes!!i got it..dis essay myb can help me in stpm dis year..
    thanks a lot…

  69. krngn nie hsil yg sgt bgus..smoge thn mmbekat owg nie…HEBAD

  70. assalamualaikum,,,thankz…karangan yang mantap..bleh membantu saya membuat karangan dgn baik…

  71. salam tuan sy ingin ambk isi-isi penting dlm kragan ni untk uat persiapn spm yg mjelng x lma ag .kta ckgu balkis sy soaln kmlgan adlh soaln rmln sek kmi so sy nk ambk sdkt isi .sy arap alalkn .wslam

  72. hahaha, thankz a lot

  73. thankz a lot

  74. pendek giler karangan ni haah

  75. kamo0 mmg bagos..
    good work..
    bole gune kamo punyer isi..
    utk dibuat karangan yg diberikan oleh guru..
    kamu mmg hebadd..

  76. terima kasih… byk membantu saya membuat kja khusus pendidikan moral tingkatan 4.

  77. knape karangan ni pendek sgt,..sbb ckgu sy mtak smpai 500 ptah pkataan…

  78. i really liked its
    czzzzz i m form 6 student n it helped me sooooo muchh
    thanxxxxxx sirrrrrrr

  79. npe nak 350 patah perkataan

  80. BOLEH TAHAN LAH………………………….

  81. tis karangan i like becoz very very good

  82. thank you 4 yor esaay!!!!!!!

  83. thank you 4 yor essay!!!!!!!!!

  84. langkah2 dia sangat bagus

  85. thanks becouse share to all student espicially to driver than student?thankz a lot

  86. salam.
    cikgu sye soh carik kesan kemalangan jalan raya ..
    mak aih, asal click je asik jumpe punca dan cara je..
    kesan tade ke ? ;((

  87. mntap nya krngn ni….trma kaseh…….:-)

  88. nk cri punca kemalgan jln rya dkalangan student lorh…pape ponk tanx 4 the information…….

  89. thankz sgt2 for the information..

  90. time kacih..krna telah m’mbntu sy m’mbuat krang tentang punca-punca kemalangan jalan raya pada musim perayaan

  91. saya pelajar ting.1.sebenarnya saya nak minta karangan yang bertajuk faktor kemalanagn jalan raya..

  92. trma ksh kerana mbntu sy menbaiki krngn sy dgn lbh baik….

  93. terima ksh…………
    kerana dpt mbntu sy mbaiki krngan sy dgn lbh baik………dan kawn2………

  94. terima kasih kerana dpt membantu saya utk menpelajari punca2 kemalangan jalan raya.

  95. thanks ar….org yg wat karangan nie.. siap ar… aq punye keje sek.

  96. Ribuan terima kasih kepada brother kerana ia telah banyak bantu saya dalam menyiapan assignment saya di Universiti…..thanks q very much…!!!

  97. 10q…aqu dpat ciap krangan ne….

  98. 10q r neh….aqu dpat siap krangan aqu….fuh…lega msalah….

  99. tanx for the essay..

  100. gud 1…very helpful 4 my essay…

  101. thnx…saya harap saya dpt markah yg baik….

  102. tq coz bg saya maklumat untuk menyiapkan buku scrap saya….. tq manyak2…….
    terima kasih daun keladi,
    nanati boleh sy mintak maklumat lagi…….

  103. tkz u 4 help me 2 gv some tips

  104. terima kasih dengan karangan yang anda sediakan…kerana karanagan anda banyak membantu saya dalam persiapan saya untuk stpm

  105. sya ingin memerlukan bantuan.. yang bertajuk KEMALANGAN DI JALAN RAYA SIAPA HARUS DI PERSALAHKAN.. Saya harap dapatlah menolong saya memberikan isi isi karangan ini.. saya harap hari ini ker dapat isi isi karangan ini

  106. thanks a lot 4 give me da good idea………

  107. makseh bab da esei tok..cyap dah keja mek eyh..hehehehehe

  108. wow . hebad oh :)

  109. wow , hebad oh .
    thanx a lot :)

  110. thanks sbb bg mklumat…
    bley amik tuk wat karangan bm…
    heeeeee

  111. sangat bagus karangan ini.m….karangan tentang teknologi maklumat dan komunikasi ada ka?hehehe boleh tolong ka. dah hilang akal da ni.

  112. wah leh wt isi forum mggu dpn nie…..trma kasih encik mazlan krn membantu sya untuk myiapkan tugas….

  113. Terima kasih.Karangan kamu telah saya baca.Banyak kosa kata ada dalam karangan kamu.Cikgu saya yang gila pula menyuruh saya membuat buku skrap.Terima kasih untuk maklumat tentang puca-puca kemalangan jalan raya dan cara-cara mengatasi kemalangan jalan raya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  114. tq

  115. thankzz 4 your essay..
    sy ska sangt…

  116. thanxs….
    with dis i ley ciapkan my omwork…
    huhuhuhu..
    atleast dpt tmbh isi pom da ok…
    k.la….tq bbyk…
    salam…

  117. thanks for the info…i’ll take some

  118. kmk 2 owg sarawak!!!!!!!!!!!! yyyyyyeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!

  119. oi,mntk isi towk arh…mok mlh krngn bm towk…nok 350 pth perktaan ya eh..makseh argh!!!!!!!!!!!

  120. mintk isi karangan nie yer…
    der keja khsus..
    thankx…

  121. terima kasih atas karangannya…
    bagus sgt…
    thanks ya…

  122. Thankz 4 ur karangan now i can do my lisan!!!

  123. Thankz 4 ur karangan now i can do my bm lisan!!!

  124. Wao!!!!terima kasih!!

  125. salam 1 Malaysia..Actually just want to thank for your essay..it really help me in my ORAL(ULBS).. thanks a lot..

  126. assalammualaikum…. sye ingin mngambil sedikit mklumat di ats utk panduan……guru sye mnyuruh mncari kes kemalngan utk buku scrap……

  127. sye ingin mngambil sedikit ayt awkdi ats utkmnbuat buku scrap……..sekian….asssalammualaikum……

  128. slamat lisan aq…
    seb bek r…
    lw x pning otak aq nk pk…
    thanx a lot…
    krangan nie byk mmbn2 aq…
    thanx again…

  129. salammmmm.. kwn2 boleh tolong tak ..math and sains kite gagal…help me ..

  130. maok owg …eeeee..

  131. ..syg zednal hazmie d kuching sarawak yarrr ea…

  132. ..krgn ini mmg bagussss…

  133. saya minta izin untuk mengambil isi2 penting dalam ayat awak untuk kemudahan saya.arap keizinan di beri..terima kasiah

  134. kck pok… ng bez .pa jak larrrrrrrr…………

  135. terima kasih, karangan ni memang sesuai dengan kehendak saya dan penggunaan katanya pun dapat menarik hati sesiapa yang membaca…

  136. thanks for ur essay now i can do my homework

  137. baguih…boley ciapkn omwork..

  138. bagus..karangan yang menarik, tapi semua punca kemalangan yang disebutkan dalam karangan tersebut adalah berpuca daripada sikap pemandu itu sendiri (human factors). Bagaimana pula dengan punca lain seperti keadaan jalan raya yang tidak baik dan keadaan cuaca yang membahayakan (environment factors)? :-)

  139. Bagusnya

  140. baguuuuuuuus………

  141. urm….bgus la krangan nie…..bnyk mmbri idea kpd sya….

  142. isi-isi tu tak cukup la

  143. tq….karangan telah meyenangkan kerja sy untuk present esok…harap2 ada lagi karangan seperti ini selpas ni…hehehehe…salam

  144. fuhh slmt ad cntoh nie kalu x abis kene lari keliling padang
    thanks a lot… karangan ini banyak membantu

  145. wow… karangan mantop… boleh la siapkan homework..^^ thx ya^^

  146. Assalamualaikum..mintak izin utk simpan karangan ni..terima kasih

  147. thanx sbb senangkan asgment sy..
    peace :)

  148. u wite such a good essay. thankss coz u help me with my homework………………… tahank you (x 1000)

  149. woOow, bngge tol dpat ciap kan omwrk nie..nsib baek laa adew cntoh krngan nie, byak m’bntu..thanxxx

  150. thanks for the essay!
    hey, mind if i copy and paste yours to be sent to my teacher?
    sorry, i just did. =)

  151. hahaha…nsib baik ade blog nie..senang lah skit keje skolah sya..haha

  152. terima kasih karangan anda membantu saya

  153. Wow….excellent essay……..hv many isi n hv use good gaya penulisan… i cn learn many from this essay n hopefully that i cn write such a gooooooooood essay too. XD

  154. wee~ thanks. dpt isi utk asgment sy
    btw, good (:

  155. bgs,,nice essay

  156. hahahaha..thanks..coz..mmbntu mnyiapkn kerja skolah sy

  157. waaa..nsib baek ade blog nie.. kalau tdak pning pale nk mmkir..amik ckit ea aty krgan nie

  158. very thanks for the points~my homework will not able to finished without this~however i hope can direct copy to my pa2 and Score A!!haha~

  159. thanks a lot ya!!!!!
    coz my homework almost finish with this help…

  160. terima kasih kerana membantu saya dalam menjana isi karangan yang mantap. sebagai seorang pelajar tingkatan 6, saya perlu mencari isi-isi karangan untuk menjawap soalan pengajian am 2.

  161. thanks for the information.saya dpt danyak mklmt dlm ini

  162. 10q very much tis esei help me to do my revision 4 my exam.

  163. tq a lot….hrp karangan ni akn bntu sya esk….

  164. A VERY GUD PASSAGE
    ~WELL DONE~

  165. terima kasih

  166. walao, saya rasa karangan ni sangat best dalam sepanjang hayat !!!!!!!!

  167. bagus la karangan ni..
    banyak membantu saya dengan isi penting yang dapat digunakan dalam peperiksaan..
    thanks ek..

  168. bagus ia telah membantu saya untuk membuat karangan saya terima kasih

  169. it was great! =D

  170. Ada beberapa point dalam karangan ini yang saya rasa, saya boleh gunakan dalam peperiksaan SPM nanti. Sungguh bernas karangan ni ! Terima kasih banyak-banyak !! Arigatou Go Zaimasu !!

  171. bagus la web site nie…….bleh bantu saya wat hmwork..thanks,,,

  172. good…..leh jd bhn untk sy wt esei…
    sumenye d ujung jari…just klik…=)

  173. hai,, nak tanye la,, ada esei tgktan 6 berkenaan kredit kad atau keracunan makanan… keburukan dan faktor,,,
    isi yang saya bagi biasanya betul tapi tak relevan,,
    harap boleh tolong ye..

  174. waa!!!!
    ucapan selamathari raya dari aidil dan hariz kepada semua yang mengenali……

  175. esei neyh bgs..
    bg ilham kt sy nk wt esei PA2…

  176. bagus ni~banyak tolong saya untuk tulis esei….

  177. thanks alot…
    because of this nice essay,
    i can do my homework…………….

  178. woah, this is what i want…thanks a lot!!

  179. tq..it help me so much…

  180. Wow..
    Nice essay..
    It help me soo much..
    My teacher gave tis essay as my homework..
    I juz change some of d ting n rewrite it..
    Anywy thx alot……….

  181. terima kasih kerana tlh mmbantu sya membuat karangan dgn baik.

  182. karangan ini betul betul menarik

  183. bgs tol krangn nie

  184. terima kasih kerana dpt membantu saya utk menpelajari punca2 kemalangan jalan raya

  185. cam te tau je org tgh blank..x da idea nak wat karangan nih… trimas..kerana sudi membantu..hahahh

  186. karangan nieh bgus sangat…
    isi banyak,n bnyk tlg saye untk ujian lisan…
    thanks a lot…

  187. okay gak la…

  188. wow! web ni bgus r!

  189. thanx 4 ur essay.it helps me a lot.

  190. thanks for ur karangan ^ ^

  191. cara atasi:
    baca doa naik kenderaan
    letak satu naskhah quran dalam kenderaan
    elak dari melakukan perkara maksiat dalam kenderaan.

  192. can you show me (punca-punca pendatang asing) contoh karangan?thks

  193. nice essay u wrote.

  194. trima kasih kerana telah mmbuat karangan ini..karangan ini bnyk membantu saya dan juga membrikan saya kesedaran semasa memandu..trima kasih skali lagi yaaa..

  195. trima kasih..sumbangan anda amat dihargai.

  196. TERIMA KASIH ATAS SUMBANGAN ANDA..

  197. bgos karangn ni….
    hbt……..

  198. terima kasih kerana benarkan saya menggunakan karangan ini sebagai contoh

  199. Assalamualaikum tuan..
    sebenarnya tajuk ini tidaklah sukar bagi murid sekolah menengah..saya telah membaca karangan ini,dan gaya penulisan sangat bagus..
    Ianya pasti dapat menolong saya untuk menguasai bahasa dengan lebih baik dalam penulisan..
    cikgu ada bagi tajuk karangan ini..saya sudah ada isi,cuma belum ada huraian..dan ada beberapa isi yang terdapat dlm karangan tuan.Saya ingin mengambil beberapa contoh huraian yg terdapat dalam karangan tuan..harap maklum.terima kasih tuan.

  200. hahaha. bagos tol ah karangan nih. pagi tadi mase kat skolah, bru cekgu saye suruh wat karangan nih. then search, then jumpe. saye copycat je lah erh.. beh ..kompom dpt 30 above
    waaa. bestnyer………

  201. salam,
    saya pelajar tingkatan 6.
    izinkan saya mengambil sedikit tinta penulisan anda.
    semoga tugasan saya siap dengan jayanya.
    blog ini banyak membantu.
    jutaan terima kasih saya ucapkan.
    semoga anda terus menyumbang sesuatu kepada masyarakat. syabas!

  202. Tuan…
    izinkan saya untuk menyalin karangan tuan ini..
    semoga ini dapat membantu saya untuk menyiapkan tugasan saya.
    terima kasih

  203. saya mengucapkan berbanyak terima kasih di atas bolg ini.ia banyak membantu saya.

  204. thanks 4 ur essay..sy copy ea….

  205. saya pelajar ting 6 , saya ingin meminta bantuan untuk menyelesaikan sebuah karangan yang mengandungi 650 patah perkataan keatas…
    masalahnya disini saya tak tahju isi apa yg perlu ditulis untuk menambahkan isi-isi sya sehinggalah berkembang sebanyak 10 perenggan…soalannya APAKAH PUNCA-PUNCA DAN LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENGATASI MASALAH KEMALANGAN JALAN RAYA DI MALAYSIA…..terima kasih sebab sudi membantu saya….

  206. saya salah seorang pelajar IPTA dan memerlukan bantuan dalam isu mengenai masalah buli di jalan raya, apakah punca-puncanya, kesan-kesan dan langkah-langkah bagi masalah ini. apakah kesannya kepada individu, masyarakat, dan negara secara amnya?

  207. assalamualaikum.. boleh tak berikan saya maklumat tentang gejala buli di jalan raya? diharap dapat membantu saya..

  208. saya mintak izin guna karangan awak

  209. Demi perkongsian sejagat, saya memberi keizinan kepada sdri Aifa atau sesiapa jua untuk menyalin karangan-karangan saya daripada blog ini dengan tujuan yang baik. Saya bersyukur sekiranya penulisan-penulisan saya sedikit sebanyak dapat membantu kepada yang memerlukan. INsya Allah. Andainya ada sebarang komen atau cadangan, sila kemukakan. Terima kasih.

  210. Sekali lagi saya nak minta kebenaran Tuan utk menyalin karangan ini. Terima kasih.

  211. terima kasih kerana membantu saya..karangan anda banyak membantu saya..terima kasih lagi..yes no thank you alright..

Tinggalkan Jawapan

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers

