Kesan-kesan pencemaran udara kepada manusia dan alam sekitar

Pencemaran udara dikaitkan dengan bahan-bahan sintetik dan lain-lain pengotor berbahaya yang meresap dan menjadi sebahagian udara. Bahan-bahan ini kebanyakannya merupakan bahan buangan industri, asap ekzos kenderaan, tindakan pembalakan dan sebagainya yang mengeluarkan zarah-zarah pepejal dan gas yang terlepas ke dalam udara. Terdapat banyak kesan buruk yang akan menimpa manusia jika langkah-langkah kawalan segera tidak diambil untuk menangani pencemaran.

Kesan utama pencemaran udara adalah ke atas kesihatan manusia. Manusia akan menghidap pelbagai penyakit, khususnya respirasi akibat menghidu udara yang tercemar. Manusia memerlukan udara bersih untuk hidup. Jika udara yang dihidu tercemar, sistem pernafasannya akan menyerap pelbagai bahan pencemar ke dalam paru-paru. Ini akan mengakibatkan proses penukaran karbon dioksida kepada oksigen tidak dapat dilakukan dan darah akan mengalami kekurangan oksigen. Ini seterusnya menyebabkan fungsi paruparu terjejas dan sistem pengaliran darah mengalami masalah. Ini mengakibatkan pelbagai penyakit.

Pencemaran udara juga memberi kesan kepada tanaman. Tumbuh-tumbuhan memerlukan udara dalam proses fotosintesis dan tumbesaran. Jika udara mengandungi bahan pencemar, ini mengakibatkan kekurangan karbon dioksida untuk proses penghasilan klorofil. Ini mengakibatkan tumbuhan menguning dan mati. Tisu-tisu tumbuhan juga mengalami masalah dan akan reput akibat tindak balas bahan pencemar yang terlekat pada pokok-pokok dan tumbuhan. Tumbuh-tumbuhan akan terdedah kepada pelbagai penyakit dan basil keluarannya akan terancam.

Selain itu, pencemaran udara juga memberi kesan kepada iklim global dan setempat. Pelbagai bahan kimia buangan seperti sulfur dioksida dan nitrogen dioksida akan larut dengan wap air dan akan turun sebagai hujan asid. Hujan asid ini berbahaya kerana is akan mengalir dan meresap ke dalam tanah dan memusnahkan galian dalam tanah sehingga tanah menjadi tidak subur. Kehadiran bahan-bahan pencemar udara juga akan menjejaskan keseimbangan ekologi dan ekosistem yang memberi kesan menyeluruh kepada bumi.

Tidak ketinggalan, pencemaran udara juga memberi kesan kepada bangunan-bangunan. Bangunan-bangunan, khususnya yang diperbuat daripada batu kapur boleh mengalami keretakan dan roboh. Ini kerana bahan-bahan pencemar yang terdiri daripada bahan kimia berbahaya akan lekat dan bertindak balas ke atas batu dan meretakkan bangunan. Bangunan-bangunan akan rapuh, terurai, lemah, pudar dan kotor. Perbelanjaan yang besar diperlukan untuk membaiki dan memulihkannya.

Di samping itu, pencemaran udara juga memberi kesan ke atas atmosfera kita. Bahanbahan pencemar seperti CFC (kloroflora karbon) dikatakan telah mengakibatkan lapisan ozon kita menjadi nipis dan bocor. Ini kerana bahan-bahan tersebut bertindak balas dengan lapisan ozon sehingga menguraikan oksigen yang membentuknya. Ini mengakibatkan kandungan karbon dioksida dalam udara meningkat serta memberi kesan rumah hijau dan kepanasan bumi akan meningkat. Penipisan lapisan ozon akan mengakibatkan sinar ultra-ungu menembusi atmosfera tanpa lapisan dan menjejaskan kesihatan manusia.

Kesimpulannya, memandangkan pencemaran udara ini memberi kesan menyeluruh kepada umat manusia, maka langkah-langkah menyeluruh perlu diambil. Undang-undang yang lebih keiat perlu digubal dan penguatkuasaannya perlu ditambah. Satu pelan induk industri juga perlu dirangka agar kesan industri ke atas pencemaran udara dapat diminimumkan.

About these ads

74 Respons

  1. ow pencemaraan udara blh m/jejaskan kesihatan.

  2. thank you ,,,,,akhirnya siap jugak PBS sains aq
    lain kali blehla buat tjuk lain sma,,
    gud jobbb

  3. omg! thanxs a lot ok . Bnyk membntu:)

  4. thx dengan adanya ini,mudah untuk saya membuat poster.thx very much>>

  5. saya suka sangat3!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. nk thu kenapa boleh berlakunya masalah paru2 kotor..???ada sapa2 yg bleh tolong terangkan untuk saya….

  7. nickyeon
    bgusnye laman web nie……suka cngat

  8. hmm

  9. aaaaaaaaaaahhhhhhhh……….thanks you so much……….i very happy….thanks a lot…^_^

  10. terima kasih banyak2 boleh saya siapkan folio saya…..terima kasih banyak banyak……I LOVE YOU….^___^

  11. saya suka…

  12. hahahaktuiiihhhhh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  13. thx:P

  14. time kasih..
    xia xia…
    syukran…
    nandre…
    aligato haigh..
    bab tlg bgi input wat folio…

  15. terima kasih .. dengan adanya karangan nie, sy dapat menyiapkan esei pengajian am 2 sy laras sains.. segalanya lengkap .:)

  16. nice!!

  17. thnxxx .. tq .. aligato.. makseh .. terima kasih /…

  18. thank . berkat ilmu ini . saya dapat menjalan kan kerja khusus saya dengan baik . terima kasih sangat sangat . doakan kan pmr nur fathiah 8A . aminn :D

  19. booooooooooooo

  20. lain kali tulis pasal cinta lak

  21. great..tq

  22. thak you very456 much

  23. masyaallah!!
    perfect skali !!!
    semua dlm satu!!!
    sye skeknnyer…

  24. thanks byk2x……….. keje kursus dh siap…………………………………………..

  25. tq..

  26. tq…

  27. kerja geo..aduii…thank..

  28. nasib baik nak siap folio geo ni ………………. /////// kalau tidak kena marah dengan cikgu tu dah la garang .lepas cuti sekolah ni kena hantar dah , nasib baik ada tentang kesan2 pencemaran ni??/////…..

  29. alhamdulilah..akhirnyer cyap kje kursus aq..

  30. beres ……….ciap lalu keje kusus geo…….10 Q somuch

  31. t .kasih ats mklmt yg sgt mmbntu sye dlm buat keje kursus geo.,senang keje
    ,

  32. nasib baik siap !!!!!!!!!!!!!

  33. nasib baik nak terima

  34. thanks :)))

  35. uh…selamat ad article ni lau x mampous nak uat karangan ayat…thanx 4 this article mang ckup perfect untuk keja kursus geo…

  36. tnx.. bnyak membn2 bt koje kusus…

  37. dgn adanya ini,saya mudah untuk membuat kkg saya,

  38. superb! thanx..:)

  39. ermmmmmmmmmmmm mujur ade nie bru ciap folio geo

  40. saye suke sgt..i lke..<3…ciap juge folio nie..

  41. thx u ^_____________^

  42. thanks ya~ helps me a lot

  43. thnx hun !

  44. heyy,aku nk amik skit inf0 dri sni bule??da lha nk anta ary isnin(es0k)..hmmm~:(

  45. thanx it help me a lot……..

  46. thx a lot~~~~~~
    it helps me a lot~~~~~~~~

  47. thx a lot..it gives me a lot of inspiration..good job!

  48. thx a lot..it gives me a lot of inspiration..well done!

  49. saya sangt menyukainya

  50. saya sngt menyukainya

  51. xkan pencemaran udara je kot? letak pencemaran air sekali

  52. t/kasih ,sie sieh, nandri,thanku

  53. tengs . . . nseb bek ad bnde ni . .
    ciap jgak folio geo sye..

  54. terima kasih sbb ia membantu anak saya yg menduduki upsr pd thn ini untuk membuat folio mengenai pencemaran udara dan kesannya.

  55. after millions of websites searched.. Thanks a bunch :)

  56. sesuai utk kerja kursus geografi sy..
    thanks a lot…

  57. information nie mmbntu sye mmdhkan & mmprcptkan kerja kursusu sye?

  58. pinjam artikel ni ye untuk kerja kursus . nanti saya pulangkan balik . :)

  59. i lik it

  60. izinkan saya menggunakan sedikit isi daripda artikel ini untuk Kerja Kursus Geografi saya?terima kasih

  61. artikel ni smpurna untuk krja kursus sy…
    sy berpuas hati….
    thnks a lot …

  62. artikel ni smpurna untuk kjian krja kursus sy..
    sy berpuas hati…
    thnks a lot ..

  63. thnks ….
    artikel ni smpurna untuk kajian kerja kursus sy….

  64. waaahhhh,,,snag keja ayie cm ni,thanx a lot for this infprmation.@_@

  65. thx,,bnda nie byk mmbntu

  66. i jusT wanT to share it ^^

  67. kita tidak mewarisi bumi kita ini daripada nenek moyang kita tetapi sebaliknya kita begitu . sebahagian daripada kata-kata..

  68. kesan kesan pencemaran

  69. boleh bgi point penting ?

  70. saya kongsi artikel ini ya,t.kasih

  71. saya nak kongsikan artikel ini di blog saya…saya linkkan ke sini…t. kasih

  72. [...] Sumber : http://mazlan66.wordpress.com/2009/05/25/kesan-kesan-pencemaran-udara-kepada-manusia-dan-alam-sekita… [...]

  73. lalala

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers

%d bloggers like this: