Menjaga Alam Sekitar

Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis, barisan hakim yang bijaksana , guru-guru dan rakan-rakan sekalian. Tajuk syarahan saya ialah ‘Menjaga Alam Sekitar’.

Hadirin hadirat sekalian,

          Alam sekitar adalah suasana yang wujud di sekeliling kita. Ini termasuk bumi yang kita pijak dan udara yang kita sedut. Semakin hari alam sekitar kita semakin tercemar.

          Antara faktor-faktor pencemaran ialah pengeluaran asap-asap kotor daripada kenderaan dan kilang-kilang, sampah sarap yang sukar dihapuskan seperti longgokkan besi buruk , sungai yang dipenuhi sampah dan bangkai binatang.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

          Ini jelas membuktikan bahawa hidupan kita adalah terdedah kepada bahaya pencemaran alam sekitar. Oleh itu, kita hendaklah menjaga alam sekitar dengan tidak melakukan perkara-perkara yang boleh mencemarkannya. Sebagai pengguna, kita hendaklah sama-sama mendisiplinkan diri dan menjaga kebersihan alam sekitar.

          Sebagai mengakhiri syarahan ini, saya ingin tegaskan bahawa langkah serius perlu diambil dengan segera dalam usaha menjaga alam sekitar kita. Setiap individu perlu mempunyai kesedaran sivik yang tinggi dalam hal ini. Alam sekitar yang bersih menjamin kesihatan kita.

          Sekian, terima kasih

 

21 Respons

  1. terima kasih ,syarahan ini baiklah

  2. x sdap lngsung….aq punye lg sdap!!!!!

  3. LOL I GOTS NOTHIN 2 SAY :P

  4. saya tahu kita perlu menjaga alam sekitar

  5. umm…agak pendek….

  6. saya tahu alam sekitar ini tidak boleh membuang merata-rata tempat

  7. hai afiq

  8. tak buat apa apa

  9. hai buat apa tu

  10. saya akan gunakan syarahan awak ini untuk pertandingan syarahan kerana sangat menarik : )

  11. sy yg akn brglar inspter kshtan sngat mnykong kmpen trsbut…
    bgus dan sybas
    mri lah sme2 mnjga alm kte agr ia x trcmar :-) syman yg mnis dtangnya dri alm yg shat

  12. dexv fuck tak memuas kan stupid

  13. baguslah kempen ni !!!!!!!!!!!!

  14. info yg sangat berguna! Congratulations!!!!!

  15. syarahan ini sangat bagus sekali.

  16. wah,ini sangat bagus.saya harap saya akan menang dalam pertandingan syarahan

  17. assalamualaikum,, syarahan ni mmg bgus n begune.

    harap d’truskn membuat karangan lg.. hehehe..

    salam ikhlas,,

    LINDA SYAZANA MUSA..

  18. thanks coz aku dah salin syrhn ni dlm hmework aku…letak banyk lg k…hehe…

  19. amat berguna!!!!!!!!

    BAGUS!!!

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 41 other followers

