Petua Mudah Meringkaskan Karangan

PETUA MUDAH MERINGKASKAN KARANGAN

  • Tulis ringkasan karangan berdasarkan urutan perkara atau isi penting yang dikenal pasti ada dalam petikan melalui catatan pelajar.
  • Tulis hanya SATU isi dalam SATU ayat.
  • Dapatkan LEBIH DARIPADA LIMA (5) isi daripada petikan yang diberikan.
  • Ayat-ayat yang dibina harus ringkas, tepat dan padat.
  • Gunakan gaya bahasa sendiri tetapi isi tidak mengubah maksud asal petikan.
  • Gunakan penanda wacana yang ringkas dan tepat bagi menghubungkaitkan isi dengan isi dan ayat dengan ayat. Contohnya, namun, walau bagaimanapun, justeru dan sebagainya.
  • Gantikan kata bilangan dengan penggandaan yang menunjukkan bilangan bagi menjimatkan jumlah perkataan. (kata ganda dikira sebagai satu perkataan sahaja). Contohnya, ‘para pelajar’ (2 perkataan) ditulis sebagai pelajar-pelajar’ (1 perkataan).
  • JANGAN tulis perkara yang tidak dinyatakan dalam petikan ataupun memberikan pendapat sendiri dalam ringkasan karangan.
  • Tulis ringkasan hanya dalam SATU perenggan dalam jumlah perkataan yang dinyatakan dalam arahan iaitu TIDAK LEBIH daripada 80 patah perkataan. Walau bagaimanapun pelajar dibolehkan menulis sehingga 85 pata perkataan

MENGESAN ISI

Untuk mengesan isi dalam sesuatu petikan, pelajar perlu meneliti perkara-perkara berikut:

· Dapatkan tema keseluruhan petikan.

· Dapatkan perkara pokok bagi setiap peranggan.

· Tinggalkan perkara yang merupakan keterangan bagi isi pokok. Jangan masukkan keterangan ataupun contoh dalam bahagian isi. Abaikan bahagian ini semasa mengesan isi.

· Ingat! Setiap perenggan tidak semestinya mengandungi isi yang sama banyak dengan perenggan lain.

22 Respons

  1. It’s really a great and helpful piece of information.

    I am happy that you just shared this useful information with us.
    Please keep us up to date like this. Thanks
    for sharing.

  2. Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your site,
    how could i subscribe for a blog website? The account helped me a acceptable deal.
    I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

  3. terima kasih :*

  4. askum..saya nak ada tak wording atau kata kunci untuk mengenalpasti mana satu isi penting untuk buat ringkasan karangan…ini untuk pelajar yang lemah yang tak berapa faham mana satu isi penting..tolong email kat saya ya…(namaakuema@yahoo.com.my) terima kasih

  5. salamm..
    tlgg hantar cara2 meringkaskan ringkasan!!
    saya tk tahu..
    bm saya kurang baik

  6. tolong bagi contoh karangan ringkasan ke Emel saya…

  7. cikgu tuisyen kata salin daripada isi karangan saja boleh ke?

  8. Tolong bagi cntohnye yerk.tq

  9. I need your help!!! antara byk2 krangan dlm kertas 2, cuma ringkasan yg kurang dpt markah yg memuaskan….
    please!!!!
    my email :- fath23pisces@yahoo.com

  10. abg…saye pown xfhm jge tntng ringkasan karangan nie….blh x antaq kt saye satu contoh karangan???plizz saye mohon abg..saye nk sblm saye wt exam tgh taun…
    antq kt e-mail saye:ierasaheera@yahoo.com..

  11. boleh la

  12. encik,bagus tips yg kt atas tuhh,tapi boleh tk bagi contoh ringkasan die….ok…..

  13. bang blh dah bang mengantar 1 contoh ringkasan sebab saya dapat marks yg baik camm….. 77%,83%,tapi guru tuisyen kata kami perlu praktis buat ringkasan dgn ubah ayat dari skrg.tapi cikgu sek. kata perlu ubah sikit aje .kedua dua ini saya rasa ok tapi confuse skt.oleh itu,abang bagi lagi tips yg menarik dan dpt phm utk saya.

    thank you abang!!!!!!!!!!!!

  14. bagie la sye satu contih ringksan tentang ‘langkah-langkah bagi menjamin keselamatan pelajar di sekolah’.sye agak fail la bang dlm kes2 karangan ni la bang..kalo abg free la …..

  15. tlong bg contoh ringkasan krangan.

  16. bang, bley x bantu saya.. sebenarnya saya dah banyak kali ikut cara2 buat ringkasan nie … tp x phm la kenapa markah saye asyik rendah aje.. boleh tolongg x bang.. plizzz..klau bley sy harap abang dpt bagi tips bayk lg kalau larh.ade x lagi tips2 nak buat karangan macam nie…he terima kasih..=)))))))

  17. Bagi saya satu contoh ayat permulaan

  18. bang……sye x phm lar…..bole x antar satu contoh kat emel saya……playez2000@yahoo.com

  19. bg saya x phm la
    tlg hantak satu contoh

  20. tlg antar kt i satu cth karangan ringkasan pmr…. tajuk kegunaan berliann please cepat sebelum isnin,,,please

  21. Bang,saya tak faham lah.Boleh tak hantarkan satu contoh ringkasan karangan ke Emel saya??

Tinggalkan Jawapan

