Aku Sebuah Peti Ais

Aku sebuah peti ais. Aku dilahirkan di sebuah kilang di Johor. Aku berjenama Panasonic. Aku berbentuk empat segi tepat serta mempunyai dua buah pintu. Badanku berwarna hijau muda. Tenaga elektrik diperlukan untuk menghidupkanku.

Setelah tubuhku disiapkan, aku dimasukkan ke dalam sebuah kotak besar. Di sekeliling badanku diletakkan polisterina untuk memastikan keadaan diriku stabil atau tidak terhentak ketika dalam perjalanan untuk dihantar ke sebuah kedai di utara tanah air.


Di kedai tersebut, aku dipamerkan bersama- sama rakan-rakanku yang lain. Aku berpeluang berkenalan dengan peti televisyen, mesin basuh dan pelbagai barangan elektrik yang lain. Ramai pengunjung datang melawatku. Mereka akan meneliti badanku dari luar dan bahagian dalam.


Selepas lima hari tinggal di kedai itu, aku telah dibeli oleh seorang suri rumah. Aku telah dihantar ke rumah wanita tersebut dengan menaiki sebuah lori. Aku diletakkan di bahagian dapur. Wanita tersebut memasukkan pelbagai jenis barangan ke dalam tubuhku. Dia menyimpan telur, sayur-sayuran, buah-buahan dan air minuman ke dalam badanku.

Tuan aku amat teliti ketika menjaga kebersihan badanku. Sekiranya terdapat cecair yang tertumpah ke atas badanku, dia segera membersihkan kekotoran tersebut. Setiap hujung minggu, wanita tersebut akan membersihkan badanku dengan mengunakan serbuk pencuci berserta air suam.


Aku amat gembira sejak tinggal di situ. Tuanku dan keluarganya menjaga aku dengan baik. Aku berjanji kepada diriku akan terus berkhidmat selagi diperlukan.

Satu Respons

  1. karangan yang mantap….. >..<

Tinggalkan Jawapan

