Remaja kini semakin rosak moral mereka.

Kerosakan moral bermaksud keruntuhan akhlak dan nilai-nilai murni dalam diri seseorang. Kerosakan moral selalunya lebih difokuskan terhadap golongan remaja. lni dapat dilihat pada muda-mudi kini yang terlibat dalam kejadian yang tidak baik di mana mereka tanpa segan silu mengamalkan gaya hidup yang bebas seperti berpeleseran, terlibat dengan jenayah. penagihan dadah, budaya lepak, bohsia, dan bermacam-macam lagi masalah sosial. Keadaan ini sangat membimbangkan kerana muda-mudi merupakan aset yang paling penting dalam sesebuah negara. Sekiranya mereka terus dibiarkan hanyut dalam mengamalkan gaya hidup begini sudah pasti negara akan mengalami kerugian yang bukan sedikit.

Keruntuhan moral di kalangan remaja berlaku disebabkan kecuaian para ibu bapa dalam mendidik anak-anak mereka. Ibu bapa zaman sekarang lebih memfokuskan kepada mencari mengumpul harta kekayaan daripada menumpukan perhatian kepada anak-anak. Didikan agama semakin diabaikan sebaliknya para ibu bapa lebih berbangga sekiranya anak-anak mereka mahir dalam bidang muzik ataupun mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan. Kurangnya pendidikan agama yang menjadi benteng daripada melakukan kegiatan yang tidak bermoral membuatkan anak-anak zaman sekarang lebih mudah dipengaruhi oleh budaya hidup tidak baik. Mereka senang dipengaruhi untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan norma-norma masyarakat dan agama.

Selain itu peluang pekerjaan yang terbuka luas telah menggalakkan ramai pasangan suami isteri bekerja. Lebih-Iebih lagi kos sara hidup zaman sekarang semakin tinggi membuatkan ibu bapa tidak ralat untuk meninggalkan anak-anak di rumah bersama pembantu rumah. Keadaan ini membuatkan para remaja ketandusan kasih sayang dari ibu bapa dan merasa bosan hidup di rumah. Untuk mengelakkan kebosanan mereka akan keluar berjumpa dengan rakan-rakan sebaya yang pastinya tergolong dari pelbagai jenis ragam dan perangai kerana berbeza latar belakang keluarga pendidikan. Secara tidak langsung sedikit demi sedikit mereka akan terpengaruh dengan gaya hidup rakan-rakan mereka yang tidak sihat dan akhirnya terlibat dengan gaya hidup yang tidak bermoral.

Selain daripada itu, pihak media massa juga terlibat dalam gejala keruntuhan moral di kala muda-mudi. Pihak media massa patut dipersalahkan kerana banyak memberi publisiti ke golongan artis. Ramai di kalangan artis ini yang tidak sesuai dijadikan model kerana peribadi mereka kurang elok. Lantaran remaja adalah golongan yang mudah terpengaruh lebih-Iebih lagi kerana beranggapan bahawa apa yang dilakukan oleh artis pujaan mereka adalah betul, mereka mengikut perilaku artis-artis idola mereka yang tidak bermoral itu. Kemasukan filem-filem barat juga banyak memberi kesan negatif kepada kehidupan golongan muda-mudi. Rata-rata filem barat menyelitkan unsur-unsur seks, pergaulan bebas, pergaduhan, dan sebagainya yang bertentangan dengan budaya timur. Filem-filem ini berupaya mempengaruhi perlakuan dan pemikiran para remaja sehingga membentuk sikap menentang dan tidak suka dikongkong dalam diri remaja.

Remaja juga adalah golongan yang berdarah panas. Mereka pantang dicabar untuk melakukan sesuatu. Mereka adalah golongan yang kreatif. Malangnya kerana silap memilih kawan idea mereka tu diluahkan pada tempat yang tidak sewajarnya. Contohnya, untuk membuktikan bahawa mereka adalah hero mereka sanggup memecah masuk ke rumah orang, melakukan aksi-aksi yang ganas, merbahaya, dan sebagainya.

Selain itu, tiada ketenangan hidup di rumah juga adalah faktor berlakunya keruntuhan moral di kalangan remaja. Rumah yang sempit dan ahli keluarga yang ramai menyebabkan mereka lebih selesa mencari ketenangan hidup di luar rumah. Apabila berada di luar rumah mereka bebas untuk melakukan apa sahaja aktiviti kegemaran tanpa sekatan atau halangan daripada ibu bapa. Sudah tentu ini akan memberi mereka peluang dan kebebasan untuk mencuba dan melakukan apa jua aktiviti.

Oleh sebab keruntuhan moral di kalangan para remaja berada di tahap yang membimbangkan, eloklah pihak-pihak yang berkenaan membuka mata bagi merangka satu medium yang sesuai untuk para remaja meluahkan idea mereka. Ibu bapa seharusnya lebih prihatin dengan kehendak dan keinginan anak-anak mereka. Begitu juga dengan anggota masyarakat, seharusnya mereka tidak menutup mata apabila melihat adanya perlakuan sumbang yang dilakukan oleh para remaja. Pihak kerajaan pula hendaklah melakukan sesuatu agar generasi harapan negara ini tidak terus hanyut dan tenggelam dalam keseronokan menjalani aktiviti tidak bermoral mereka. Semua pihak harus tampil bekerjasama agar aset penting negara ini tidak dilekakan dengan aktiviti yang akan merugikan diri dan menggelapkan masa depan mereka.

8 Respons

  1. 10x babe

  2. Saya suka, isi-isi yang cukup padat dan tepat.

  3. Assalam ,i wanna ask … what does the meaning of ‘ terpengaruh dengan rakan sebaya ? ‘ pls tell me i need it for tomorrow for my sch project

  4. exactly very good essay….i can get many points…

  5. nice esai got many point

  6. saya suka…isi2 yg bernas..

  7. well, have good idea but some of the sentences are grammatically wrong..

  8. yea!exactly!we badly need to solve this problem.Im a form5 student and i realized that our teenagers are corrupted brats! im ashamed to see their behavior in school.they are getting bad to worse..even worse than the west people.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: