Guru asrama sepenuh masa


Oleh
Ahmad Azmey Talib

MASALAH disiplin di kalangan pelajar bukan isu baru. Seminar dan konvensyen mengenai disiplin sudah banyak kali diadakan bagi merumus serta mencari pendekatan terbaik menangani gejala ini. Masyarakat juga turut memberi pandangan dan cadangan melalui media mengenai isu disiplin.

Dari semasa ke semasa, Kementerian Pelajaran melaksanakan pelbagai langkah dan pendekatan bagi menangani masalah ini. Pada 1996 misalnya, kementerian mewujudkan jawatan kaunselor sepenuh masa di sekolah rendah dan menengah untuk memberi khidmat kaunseling kepada pelajar bermasalah.

Sekolah juga tidak terkecuali melaksana dan mematuhi arahan pekeliling dan peraturan mengenai disiplin yang dikeluarkan. Baru-baru ini, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, membuat kenyataan bahawa Kementerian Pelajaran dijangka mewujudkan warden tetap atau sepenuh masa di semua sekolah berasrama penuh bagi memantapkan lagi pengawasan ke atas pelajar.

Kenyataan itu adalah ekoran beberapa insiden buli dan serangan yang dilaporkan berlaku di asrama atau di kawasan sekolah sejak kebelakangan ini. Insiden terburuk yang dilaporkan media bulan lalu membabitkan kematian ke atas seorang pelajar setelah koma beberapa hari akibat diserang oleh sekumpulan pelajar senior.

Rencana ini tidak bertujuan untuk menghuraikan punca atau sebab berlakunya masalah disiplin. Ia juga tidak bertujuan untuk membahaskan aspek kesan positif dan negatif tindakan punitif yang dilaksanakan sebagai langkah menangani pelanggaran disiplin.

Ruangan ini sekadar berkongsi sedikit pandangan mengenai keperluan mewujudkan guru asrama sepenuh masa di asrama. Pertama, saya melihat syor Timbalan Menteri Pelajaran sebagai suatu pendekatan positif.

Dr Wee juga pernah memberikan reaksi positif terhadap syor dibangkitkan seorang Pegawai Pelajaran Daerah ketika sesi perjumpaan antara Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan pegawai kanan Jabatan Pelajaran Pahang di Temerloh baru-baru ini.

Kedua, dalam situasi dilema yang dihadapi sekolah berasrama pada masa ini, saya berpendapat jawatan guru asrama sepenuh masa adalah langkah tepat dalam mengatasi bukan saja masalah pengurusan sekolah untuk melantik warden sambilan di kalangan guru mata pelajaran, malah sudah sampai masanya kita memikirkan kepentingan aspek pembangunan keperibadian dan sahsiah dapat diterapkan secara berkesan di sekolah melalui pendekatan baru dan berbeza.

Tumpuan kepada pendidikan watak hendaklah dijadikan anjakan strategik bagi mencapai kecemerlangan diri pelajar di asrama.

Ketiga, saya juga melihat pendekatan ini sebagai suatu pendekatan berhemah dalam mendepani isu keruntuhan disiplin pelajar di asrama. Jika asrama mempunyai guru asrama sepenuh masa yang terlatih dengan model latihan bagi menzahirkan pembangunan karakter pelajar, saya yakin guru ini dapat memainkan peranan lebih fokus dalam aspek pembangunan karakter pelajar.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak beberapa kali menegaskan bahawa pendidikan perlu berpaksikan di atas dua tiang iaitu character pillar dan intellectual pillar. Kecemerlangan akademik boleh dibangunkan di atas ciri-ciri keperibadian yang penting seperti sifat boleh dipercayai menghormati, bertanggungjawab, adil, penyayang, kecintaan kepada tanah air dan berpegang kepada nilai-nilai keagamaan.

Ciri-ciri karakter ini mampu membantu menangani kemerosotan disiplin dan keciciran moral pelajar dan seterusnya dapat menjana kecemerlangan akademik. Justeru, pendidikan moden hari ini amat memerlukan pendidikan idealis yang holistik, mencakupi aspek kerohanian, moral dan intelektual bagi mengimbangi pengaruh negatif yang melanda generasi pelajar hari ini.

Tidak dapat dinafikan semua guru memainkan peranan sebagai the moral crusaders. Namun demikian, dalam keadaan seperti dihadapi sekolah hari ini, tidak mungkin guru kelas yang memegang jawatan warden sambilan dapat memberi fokus kepada pengajarannya dan membantu pembangunan intelektual jika mereka ini dalam keadaan tertekan setelah berdepan tugas di asrama yang semakin mencabar.

Peranan ‘dua dalam satu’ ini tidak lagi sesuai dalam konteks situasi persekolahan hari ini. Kajian mengenai kesan tanggungjawab sebagai warden sambilan ke atas proses pengajaran dalam kelas di kalangan kelompok warden elok juga dilakukan bagi menyokong pandangan ini secara lebih saintifik.

Baru-baru ini saya cetuskan perkara ini kepada seorang guru yang baru bertugas di sekolah berasrama di kawasan Felda yang dilantik sebagai warden di sekolah berkenaan. Apabila dicetuskan kepada beliau syor Timbalan Menteri Pelajaran, reaksi spontan guru ini memperlihatkan dirinya sangat gembira dan menggesa supaya syor itu dilaksanakan segera. Saya dapat memahami konflik peranan dilalui guru baru berkenaan. Elaun RM240 sebulan yang diberikan kepada warden tidak menjadi daya penarik kepada guru, lebih-lebih lagi guru lama dan berpengalaman untuk memikul tanggungjawab sebagai warden. Lantas guru yang baru sajalah pilihan yang ada. Masalah mengisi jawatan warden ini sering kali dibangkitkan oleh pengetua.

Justeru, syor Dr Wee perlu diteliti secara serius. Aspek latihan guru dan keperluan jawatan menjurus kepada keperluan melaksanakan pembangunan karakter pelajar bukan saja bagi sekolah berasrama penuh, malah asrama lain perlu diperincikan. Kesedaran terhadap pembangunan karakter sebagai strategi menghadapi gejala sosial demi kecemerlangan insan harus menjadi dimensi baru dan pegangan semua pihak yang boleh mengubah hala tuju dan amalan pendidikan.

Mudah-mudahan, harapan kita untuk mencapai sasaran zero defect pelanggaran disiplin di kalangan pelajar dapat dicapai.

Datuk Ahmad Azmey Talib ialah Pegawai Tugas-Tugas
Khas
Menteri Pelajaran


2 Respons

  1. mohon copy bhnnya.tma kasih

  2. moga-moga cadangan tersebut diterima dan segera dilaksanakan bagi membendung masalah disiplin di asrama. kebanyakan masalah disiplin di sekolah berlaku luar dari waktu P&P ketika pelajar-pelajar berada di asrama. guru yang dilantik sebagai warden tidak mungkin mampu untuk berjaga jam 2 atau 3 pagi untuk memantau pelajar-pelajar kerana keesokan paginya mereka perlu menjalankan tugas di sekolah pula.
    seperkara lagi, adalah baik guru asrama ini dilatih dengan modul-modul pembinaan karekter untuk mendidik pelajar luar dari waktu P&P

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: