Langkah-langkah untuk mengurangkan pencemaran alam sekitar kita

Lapisan atmosfera dan litosfera dicemari pelbagai bahan yang dihasilkan oleh aktiviti manusia. Bahan seperti karbon monoksida dan hirokarbon merupakan kesan sampingan daripada aktiviti pembakaran petrol enjin kenderaan. Racun makhluk perosak yang digunakan secara meluas juga mencemari udara dan air. Jika keadaan ini dibiarkan berterusan, alam sekitar kita akan menghadapi pelbagai kesan langsung dan tidak langsung susulan sikap tamak manusia. Justeru, langkah segera wajar diambil untuk menyelamatkan bumi kita daripada terus dicemari.

Kempen kesedaran mengenai program kitaran semula perlu diperluas kepada semua lapisan masyarakat di seluruh negara. Tempat-tempat khas harus disediakan untuk membolehkan orang ramai membawa bahan-bahan yang boleh dikitar semula seperti botol, plastik, bekas minuman aluminium, bateri terpakai, tayar buruk, kertas atau surat khabar lama dan besi. Walaupun ini•melibatkan kos yang tinggi, dalam jangka panjang kaedah ini dipercayai dapat membantu pemuliharaan alam sekitar dan seterusnya menjimatkan sumber alam.

Racun makhluk perosak patut dielakkan penggunaannya kerana ia menyebabkan barah dan merosakkan buah pinggang. Racun serangga dalam bentuk semburan yang mengandungi gas metana (methane) perlu dielakkan sama sekali kerana ia boleh mencemarkan dan membocorkan lapisan ozon. Sebaliknya, kaedah-kaedah alternatif pengawalan serangga seperti pertanian organik dan pertanian dalam rumah kaca patut diperluas. Ini dapat mengelakkan pencemaran alam. Selain itu, pengawalan serangga secara biologi boleh digunakan tanpa menjejaskan alam sekitar.

Dalam keghairahan menjadi negara industri, Malaysia tidak patut mengabaikan masalah penebangan hutan. Negara-negara maju telah memusnahkan sebahagian besar hutan simpanan mereka sehingga kawasan tadahan mereka telah berkurang. Pengurangan kawasan tadahan ataupun hutan simpanan bukan sahaja telah meningkatkan suhu, malahan menimbulkan masalah kekurangan air bersih. Dengan mengekalkan kawasan hutan simpanan, kawasankawasan tadahan air adalah terlindung. Ini amat penting untuk tujuan penghasilan hujan. Selain itu, pemaju perumahan perlu menanam seberapa banyak pokok yang boleh di tapak projek mereka. Ini penting untuk keseimbangan ekologi kawasan perumahan. Selain membekalkan oksigen, pokok-pokok ini juga dapat menyerap karbon dioksida dan membantu dalam proses pemeluwapan.

Kerajaan juga perlu mengkaji setiap permohonan untuk mendirikan kilang dengan teliti. Pihak kerajaan hares memastikan agar tidak meluluskan permit kepada pihak yang ingin mendirikan kilang atau industri yang berbahaya atau yang boleh mencemarkan alam sekitar. Ini penting kerana buangan industri seperti bahan kimia, gas beracun, asap kotor dan pencemaran bunyi boleh mencemarkan alam sekitar dalam jangka masa panjang.

Stesen-stesen janakuasa di Malaysia menggunakan bahan api seperti gas asli, disel dan batu arang. Permintaan yang tinggi untuk elektrik menyebabkan stesen-stesen jana kuasa beroperasi lama dan menggunakan bahan api yang melepaskan sulfur dioksida. Sulfur dioksida menjejaskan atmosfera dan segala kehidupan di bumf. Langkah paling bijak adalah dengan mencari sumber alternatif seperti tenaga suria, kuasa angin ataupun kuasa ombak yang tidak menjejaskan alam sekitar kita.

Kesimpulannya, pencemaran alam sekitar merupakan satu isu yang perlu diberi perhatian serius dan segera. Aktiviti pembangunan manusia telah memusnahkan alam sekitar, selain menjejaskan kesejahteraan manusia dan hidupan lain. Jika kemusnahan yang dilakukan secara sedar ataupun tidak sedar ini tidak dibendung, segala kehidupan di planet ini pasti akan menghadapi kepupusan.

138 Respons

  1. well

  2. Heloo Malaysia

  3. tq 4 the information…ia dpt m’mbntu sya…^0^…

  4. hi your name was awesome demon

  5. thank u a lot.

  6. thanks for everythings!

  7. kurang paham🙂

  8. tq.sye leh guna untk PBS sye

  9. terima kasih

  10. saya ska tima kasih

  11. wow…!!! bgsnye krgn nie…

  12. cba isi kndungan tu lbih bnykk..ehehe..terbaek!

  13. thanks sbb berikan maklumat.Terbaik…

  14. go0ooooodddddd🙂

  15. good information

  16. tenQiu for information….
    kerja kursus PM arap2 dpt siap sempurna..
    heheheheheheh…..jep_jared

  17. terbaekkkkk!!!!!!!!!!!!!!!

  18. nak cari tentang alam sekitar geografi tingkatan 1

  19. terima kasih .. harap sy leyh llus bahasa melayu ..🙂

  20. noob

  21. ingt kwn mesti jge alm sekitar kite.

  22. time kseh..sng sket nk wat folio moral sye yg susah benO neh…tme kseh skali lagi..

  23. peh!!! best lha

  24. wah ! sangat bagus la krgn ni ! thanks admin sbb muat naik ni . walaupun i tahu lmbt , sekurang2nya krgn ni mmbantu i in my lisan . hehe , thanks admin ! (:

  25. bestlah ^__^

  26. alam skitar best lh …….we korg jngn buang smph-sampah merata-rata tau……pesanan nasyahira…..

  27. thankssssssssssss….ma qasehhh..hihihi….

  28. azrah jom main bls psl alam skitar

  29. sye ske dgn alam skitar jangan buang sampah merata

  30. we hani

  31. skrg pn ade kmn nya hahahahahahahahahahahahahaha ehehehehehehehheheheehheheheehheehhe sory larrr pncmrn lh

  32. thx for the information ade folio nak kene wat hehe

  33. thankx..terbaek you punya isi…

  34. hai nama saya shahira

  35. banyak kesan pencemaran ni

  36. misti menjaga alm sekitar

  37. tq,..sy gna kn nie utk krja krusus p.moral😉

  38. good

  39. kamu punya karangan sangat noob!!!!!!

  40. Pencemaran alam pembunuh senyap, tingkatkan penguasaan undang-undang

  41. terima kasih untuk artikel ini, T.vimal

  42. masehh

  43. tq alot i really needed it❤🙂

  44. tiam kasih terhadap ilmu yang diberi

  45. thnx

  46. kna wt folio plk ary nie aduh

  47. sy menggunakan nota ini untk exam so …terima kasih

  48. pencemaran alam sekitar dalam negara kita harus dikuat kuasakan untuk memelihara alam kita yang hampir sakit ……………..
    oleh itu pihak berkuasa perlu menguat kuasakan undang2

  49. sgt mmbantu…
    thanx a lot!….:)

  50. harap kerajaan lebih fokus utk membangunkan sektor pengindahan alam dimana kesemua keperluan makhluk tuhan dpt di tata dengan baik. Manusia dan alam dapat bertoleransi dalam menjalani kehidupan untuk mewujudkan pendamaian. Udara adalah hak manusia yg dikurniakan oleh Allah dan ianya milik tunggal buat Robbul Alamin

  51. ty ye..🙂 senang keje aq hehehehe…

  52. thx… da siap pown kje skola..

  53. huh , hampeh … wat pnt j dn cri at wbsite len … nseb bek r ad wbsite ny … thaxz ccngt … @_@

  54. hai apa khabar ada shat ke bley mintak 6ber fon dk

  55. thankss sho much , sangat menarik

  56. waduh………..waaaa….add aq…fb rasydansaaya@yahoo.com.my

  57. thanx ye…nk copy bley???

  58. tengs~=)

  59. akhirnya selesai sudah kerja kursus geografi

  60. kamsahamidaaa,,,to chae to chae,.,.,thanks a lot,,,infomasi ny sdikit sbanyak tlah membn2 sya…. apa2 pown tima kasehh….. THANK YOUU!!!!!

  61. ble tak kalo ltakkan contohnya

  62. mekaceh,
    akhr nyer dpt ciap gak teje k0wla PA2 ehehe…^_^

  63. someone help me!!!!

  64. good!!!!!!;)

  65. thnx utk nformasi ni ..amat berguna bagi kami yang lahir 1996🙂

  66. huhu .nseb baek ada wbsite nehh .. kalau x .. mampuih aq x dpt nak bwt .. thenx2

  67. hmm aduhhh .. cmna na wT pncemaran aiR niew … cadangan dye .. at0yaii.. please help .. hmmm

  68. ngh buntu ni folio cam ne

  69. I’m feel so happy…. thanks…. kalau x penat nk pikir cam mane nak wat keje kusus geo… deadline nye ari jumaat ni jerk….

  70. eh . mcm mnew nk wt folio geografi ny . minggu depan da nak kene antar daa . someone help me …..

  71. terima kasih atas maklumat yang diberi

  72. tq……

  73. thankx a l0t…=)

  74. thank’s a lot…

  75. sama ta kurank kn pncmrn alam sekitar cayo2 muahxxx hehehehe

  76. tima kacy cayo2

  77. wow..thx …sgt berguna tok kmi tg blom siap kja nie ..

  78. its very useful thanks

  79. thanx…semoga dpt saye menjayakan kerje kursus

  80. thank kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

  81. thanks a lot….

  82. makaseh…sib baik ada rujukan

  83. thx for the artiikel it`s help me alot….

  84. ada x cadangan untuk mengurangkan pencemaran alam sekitar

  85. thanx 4 helping me…🙂

  86. tq amadd

  87. thanks….bnyk2x sbb bntu sy menyiapkan krja krusus geo……hehehehe……

  88. sangat bagus…….

  89. eish .. bg la dlm point .. pe laa ..

  90. eish .. bg la dlm point .. pe laa

  91. ..Makseh glak2..Coz dha bwiQ maklmt an meQ..Here my 6ber fon..0138313678..Slmt bknln..daaaa..Mc meQ keyhhhhh….

  92. pinjam ye .. nanji saya pulangkan balik😀

  93. thank

  94. banyaknye maklumat…bgus2…

  95. xxxxxxxxxxx

  96. great!!

  97. thnx a lot!!🙂

  98. sykran jazilan! hazha sa’idu ana li folio geo- =)

  99. this info so good…

  100. ini amat mmbntu saya

  101. terima kasih saya dpt A utk projek geo:)

  102. thanx coz give the info..

  103. esay ny byk tlonk i wt keje kusus pmr i..h0pe dpt full mark..aminn

  104. thks….dpt mmban2 sy dlm mnyiapkn folio k.kursus pmr 2011……..

  105. kamsahamida ^^

  106. wahhhh.boleh dijadikan rujukan utk folio geografi … terima kasih bebanyak🙂

  107. makaseh ~

  108. i like the information you provide for their help in my work and my bm.SAFE,I no longer scolded for my teacher..hehe..thankSSSS..

  109. thanks:-

  110. thxs !! dis inf0 can help me t0 d0 my scrab bo0k !.. ❤ ..❤

  111. timew aceh , ,
    cowz memudah kn syew menjaya kn folio syew , ,
    😀 timew aceh sgat2 , ,

  112. thx for the information for my geo folio ^^it help me so much❤

  113. tengss . benda ni sangatt membantu utk buat kerja khusus geo .

  114. thakz…………
    sbb snang saye nak wat folio….
    hahaha……….

  115. tq very much… ianya bergune untuk sy untuk membuat keje kusus geografi

  116. tenx bb ad bnde ny,,law x,,xceap laa na bwt keje kusus,,,tenx2,,

  117. thanx soo much 4 this Information..
    4 my Sivik folio ;]

  118. thanks..4 the information…

  119. trime kasih bebanyak… ia memban2 saye membuat keje bm…

  120. thankxxxxxxxx a lot~~~~~~~~~~~~~

  121. tanks a lot(“,)

  122. tanks a lot…(“,)

  123. nape panjang sngt? susah la nk cari langkah2 nye../😦

  124. woooo help a lot , thx~

  125. terime kasih
    ini sgt mbntu

    tq help me a lot!!!

  126. thankz a lot for help me to do my malay subject..*-*

  127. Thx ^_^
    This Helps Me To Do My Malay Assignment

  128. thanks,ia m’bntu sy wt scrap book

  129. i’ve read this, and i use it 4 civic subject…..:p

  130. I’m doing my folio
    helped me a little
    thx~

  131. inprove in exam

  132. I’m using this for my Malay assignment🙂 thanks for the info! helped a lot!

  133. beh betul kah ni??

  134. bagus

  135. tq sesangat lah bcoz you tulis laman web nie …..

  136. thaks a lot for this artikel

  137. thanx a lot
    doakan kejayaan saya dalam exm excel hehehe tima kasih

  138. terima kasih

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: