Punca berlakunya pencemaran air

Air merupakan salah satu keperluan asas manusia. Namun, air semakin hari semakin tercemar. Pencemaran ini dikaitkan dengan larutan pelbagai bahan kimia toksik dan bahan buangan. Pelarut-pelarut ini senang mencemarkan air dan sumber air kita. Kini, banyak punca air kita tercemar sehingga didapati bahawa jika tiada sebarang langkah diambil ia mungkin memudaratkan kehidupan manusia.

Punca utama pencemaran air ialah bahan buangan domestik. Bahan-bahan buangan domestik yang terdiri daripada sampah sarap dan bahan kumbahan dibuang sewenangwenangnya ke dalam sungai. Bahan kumbahan disalirkan ke dalam parit dan sungai sebagai cara termudah menanganinya. Sampah organik mereput dan diuraikan oleh bakteria dengan oksigen yang terlarut di dalam air. Ini mengakibatkan kekurangan oksigen dalam air yang menggugat kehidupan akuatik.

Kilang-kilang juga dianggap sebagai punca pencemaran air yang utama. Kebanyakan kilang dibina di sepanjang sungai untuk memastikan bahan-bahan buangan disalirkan ke dalam sungai-sungai berkenaan. Masalah timbul apabila cecair kimia yang disalurkan ke dalam sungai tidak dirawat dan mengandungi bahan toksikyang mencemarkan air sungai. Kebanyakan kilang membuang sisa cecair dan pepejal ke dalam sungai yang mengakibatkan sungai tercemar. Irni biasanya dikaitkan dengan bahan agrokimia.

Pertanian juga dikenal pasti sebagai punca pencemaran air. Pengilangan hasil-hasil pertanian menghasilkan banyak bahan kimia cecair yang disalirkan ke dalam sungaisungai. Hampas-hampas organik yang menjadi bahan buangan pemprosesan dibuang ke dalam sungai. Selain itu, penggunaan baja, pestisid dan insektisid untuk membunuh haiwan perosak mencemarkan sumber air. Ini menghalang penembusan cahaya ke bawah permukaan air dan mengakibatkan kematian tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan akuatik.

Selain itu, industri perlombongan juga tidak kurang penting dalam mengakibatkan pencemaran air. Can gali petroleum di dasar laut dan tumpahan minyak adalah antara bukti nyata. Penggerudian perigi-perigi minyak dan letupan tangki minyak menyumbang kepada gejala ini. Apabila minyak ini bercampur dengan air laut atau sungai, is akan mengakibatkan air tercemar. Ini memberi kesan kepada kehidupan air seperti tumbuhtumbuhan dan haiwan akuatik yang seterusnya menjejaskan sumber protein manusia.

Bahan-bahan buangan radioaktif dan ujian-ujian bom dan nuklear di laut-laut juga menyumbang kepada pencemaran air. Banyak bahan buangan radioaktif yang terhasil dani makmal-makmal dan buangan hospital yang mengandungi sisa-sisa toksik larut dalam air serta mencemarkan air sungai dan laut. Stesen-stesen nuklear juga menyalirkan bahan buangan ke dalam sungai yang mengakibatkan sungai tercemar. Ujian-ujian bom di laut juga menyumbang kepada pencemaran air laut.

Kesimpulannya, pencemaran air merupakan satu masalah sosial yang memerlukan kerjasama semua pihak untuk menanganinya. Kita harus memastikan bahawa persekitaran kita bersih dan selamat untuk hidup. Langkah-langkah perundangan penting dalam menangani masalah ini. Kesedaran melalui pendidikan alam sekitar juga dapat membendung fenomena ini.

About these ads

63 Respons

  1. thanks for all info…i like this all.sgat snang utk m`buat folio dgn mrujuk google,taip trus dpat…i like it…

  2. ALLAH PASTI AKAN MEMBALAS SEGALA PERBUATAN ORANG YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ITU KERANA TELAH MENGOTORKAN CIPTAAN-NYA

  3. ei,sungai pon dah tercemar,nk mandi pon dah tk boleh,ni saper yg cemarkan air tlg lh jangan buat camtu dah…nk mandi pon tk blh…k

  4. Hmmmm………….tulah makhluk yg bernama manusia

  5. terima kaseh atas in4 yer…^_^

  6. thanks 4 ur in4

  7. [...]  Industri – sisa buangan effluent tanpa rawatan, kelodak, buangan komersial, dan sisa [...]

  8. nice essei..meh..

  9. tq ya…
    very useful~

  10. caya la artikel niey..mmg kne ngnkjekrsus thn niey

  11. for admin info , form 3 this year need to do folio about pencemaran alam sekitar . haha . sbb tu la diorg suka ada rujukan yg cool cmni . aku pun suka . trimas . will use this for rujukan only (:

  12. very usefull . thx u so much ~ ( :

  13. thank you kerana buat bnda ni dngan senaik ye….akhirnya sy dapat jgag kesan pncmaran air…..nsib baik ada snang la jgag nk bt rjukan untk buat folio Geografi tngktan 3 ni…..:)

  14. thx….
    very useful~

  15. yesss…skunk ny aq dah bley bwat rjukn tok folio aq….tq 4 tis facts….

  16. wah ! essei yunk baek meyh . bole dpat isi2 tok uad folio .

  17. your essay is very good .it help me to use my homework.

    all the best…in your life
    life is a ocean…

  18. Bagusnya… boleh buat menantu ni… Hahaha!

  19. wah3…banyak sungguh maklumat dalam laman web ni…sye ucapkn thniah banyak2 ye…

  20. terima kasih atas punca pencemaran air ni.. berguna betulla untuk kerja kursus..

  21. btoi2…… ^_^

  22. good inform….kerja folio ak dh siap…tq2

  23. tq,,byk bntu ak wat folio…hahaha..tq2

  24. We have 2 protect mother earth!!!

  25. as’salam…betul2…ha!alhamdulillah,,aku dah dapat punca2 pencemaran air…sukran…..

  26. Heesh,,, Manusia2 macam2 dibuat kpd air,, mEKa rasa meka hebat sangat lah tek buang sampah lam air,,, IDIOT!!!!

  27. LOL xD i mean “SAVE” .thanks anyway .um, u’ve a very gud talent on BM’s writing .keep it up (:

  28. yihii~ thanks for the info .ur essay had safe my GEO krja kursus. thanks (:

  29. waaa..good2..
    boleh jadi bahan rujukan untuk esei nii..huhuhu.

  30. mudah lah aq nak wat esei

  31. senang lah aq wat esei…

  32. senang lah aq wat esei

  33. alhamdulilah bagus lah ada kat internet punca2 pencemaran sungai nie…..mudah lah aq dapat maklumat untuk esei bm q……

  34. mklmat yg baik buat sya utk buat tugasan harian kerja kursus..moga2 kerja kursus sya cemerlang n pendidikan moral sya dpt krdt..tahun niey spm..so i keep search a information…

  35. thanks..
    sy dpt bt folio ngn mklmt nie…

  36. thanks coz idea nie..insyaallah sy bleh jwb exam dgn baik..

  37. bagos r esei nie ..
    tp panjang sgt ..

  38. yess…!!!bgus esei nie….

  39. alo..kesan pencemaran air ada x???

  40. bagus la awk ni………………………………hihihihihihihihihihihihihihii

  41. ia terjadi apabila manusia membuang sisa makanan
    kedalam sungai

  42. Terima kasih diatas info. Saya menggunakan info ini ye.tq

  43. thanks

  44. alhmdulilah…jmpa jgak…..thnk yea…harap2 dihalalkn lah ilmu sy spya brkat..

  45. this safe my folio. Thx ^^

  46. very useless indeed!!!!!!!!!

  47. jangan bazir air
    faham?

  48. bah…sedikit sebanyak esei ini dapat merangsang minda saya dlm pembikinan esei dlm tajuk nie…thnks…

  49. BAGUS! thanks 4 da facts …semoga anda halalkan ilmu saye..

  50. thank you…
    sya harap kamu membenarkan saya mengambil semua artikel yg ader untuk rujukan saya……
    saya juga mengharapkan supaya kamu menghalalkan ilmu yg diberikan…supaya ilmu itu berkat…..tq

  51. gud assainment………………….

  52. ohh tdk!!!!! =??

  53. folio ku!!!! tlong!! pencemaran alam sekitar…

  54. bgus dlm membantu wt esei bm…thanx

  55. terima kasih di atas maklumat yg berguna ini…dan saya berharap supaya ilmu yg saya ambil ini dihalalkan supaya ilmu ini yang saya peroleh ini diberkati…TQ

  56. wah..menarik..blyh d jadikan contoh nak wat exam BM..hehehe..

    byk pengisian.. thnx..:)

  57. ia terjd juga disebbkan perbuatan manusia juga, tetapi teknologi juga masih belum dapat menapis dan menyingkir 100% bahan kimia dari air

  58. menarik!

  59. Damn useless…..I support mihghynv.

  60. very useless indeed!!!!

  61. ia juga terjadi akibat daripada perbuatan manusia yang tak bertanggungjawab membuang sampah-sarap ke dalam sumber air.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 41 other followers

%d bloggers like this: